Het busvervoer in het gebied Haarlem-IJmond krijgt van de reizigers een 7,7 als rapportcijfer. Daarmee scoort Connexxion net als vorig jaar hoger dan het landelijk gemiddelde (7,5).
87,6% van de ondervraagde reizigers geeft een 7 of hoger als rapportcijfer. Op nagenoeg alle onderzochte onderdelen van een busrit scoort Connexxion in Haarlem-IJmond hoger dan het landelijk gemiddelde. Daarmee staat Haarlem-IJmond op de twaalfde positie op de ranglijst van 69 vervoersgebieden (concessies).
Snelheid, frequentie en punctualiteit zijn voor reizigers de belangrijkste kwaliteitsaspecten, gevolgd door klantvriendelijkheid en rijstijl van de chauffeur. Op al deze aspecten scoort Connexxion in de OV-klantenbarometer hoger dan het landelijk gemiddelde. Klantvriendelijkheid krijgt een 7,9 tegen landelijk een 7,5.
Reizigers voelen zich veilig in de bus als ze reizen in Haarlem-IJmond. Alle aspecten in de categorie sociale veiligheid komen hoger uit dan de landelijke waardering.
De score op informatie bij vertragingen, het meest genoemde verbeterpunt door reizigers, is in 2015 omhoog gegaan. Connexxion zet hiervoor speciale medewerkers in die reizigers proactief informeren over vertragingen en incidenten via onder meer de elektronische borden bij de haltes en sociale media.
Connexxion werkt continu met haar opdrachtgever provincie Noord-Holland, de best scorende opdrachtgever in de OV-klantenbarometer, aan verbetering van de dienstverlening. Dat vertaalt zich in Haarlem-IJmond in een hoge waardering door reizigers.
De OV-Klantenbarometer is het landelijke klanttevredenheidsonderzoek voor het regionale openbaar vervoer. Het onderzoek wordt jaarlijks in de periode van eind oktober tot begin december gehouden. Voor de barometer 2015 zijn zo’n 90.000 reizigers in heel Nederland ondervraagd.