Velsen – Afgelopen woensdag was het weer zo ver. Bijna 200 gasten woonden het inmiddels niet meer weg te denken jaarlijkse event van Citymarketing Velsen, onder de veelzeggende titel: Beleef IJmuiden, ontdek Velsen, bij. Om kennis te delen, elkaar te inspireren, te netwerken en het vooral ook heel erg naar hun zin te hebben. Het citymarketingevent vond dit keer plaats in het Leonardo Hotel IJmuiden Seaport Beach en de deelnemende gasten waren een fijne mix van bestuurders, vertegenwoordigers van ondernemingen, bedrijven en verenigingen en trotse bewoners van Velsen.
Door Ingeborg Baumann
Citymarketeer Friso Huizinga heette de bezoekers vloeiend welkom in allerlei vreemde talen via een scherm. Het bleek de avatar van Huizinga, die gelukkig even later in levenden lijve naar voren kwam. Gelukkig maar, want AI, hoewel niet meer weg te denken, mist tóch dat tikkeltje emotie dat de deelnemers aan het event óók verbindt. En als je vraagt aan AI: laat een foto van het strand van IJmuiden zien, krijg je een foto van een zonnig strand met kleurige parasolletjes dat evenzogoed ergens op Gran Canaria had kunnen liggen. Ware het niet dat de industriële en markante achtergrond onmiskenbaar bij ‘ons’ hoort.
We doen het meest
Voorzitter Bas Kuntz sprak het openingswoord wel live uit. ,,We zijn de kleinste citymarketing van Nederland maar we doen wel het meest. Verbinden blijft het speerpunt, want je stad promoten kun je niet alleen. De kosten van citymarketing wegen absoluut op tegen de opbrengsten. Zo hebben we de hoogste evenementendichtheid van de regio en is de toegevoegde waarde van toerisme onlangs berekend op 99 miljoen euro.’’
Potentie
Wethouder Bram Diepstraten en Peter Harmsen (programmamanager Spaarnwoude Park) hadden het over inderdaad steeds verder stijgende bezoekersaantallen en dat terwijl citymarketing nog in een groeifase zit. ,,Er zit nog meer potentie in, wacht maar tot we pas echt op stoom zijn met bijvoorbeeld PreSail.’’ In de gesprekken met mensen uit de zaal kwam onder andere de voorzitter van het Bunkermuseum aan het woord, die natuurlijk heel verguld was met het feit dat de Schnellbootbunker vrijwel zeker Rijksmonument wordt.
Opscheppen
Jacob Bron ‘moest’ vertellen hoe blij hij is met het Haventheater IJmuiden. Dat deed hij zoals gewoonlijk met verve en hiermee zette hij de toon en het thema voor de rest van de avond. ,,We moeten gewoon meer opscheppen hier in Velsen. Er is zo veel wat we hebben, kunnen en presteren!’’ Dat bleek ook uit andere gesprekken en de talkshow. Noem alleen maar de dynamiek van de havens en dat voor onze kust de grootste energiecentrale van het land wordt gerealiseerd. Peter van de Meerakker, algemeen directeur Zeehaven IJmuiden, zei zelfs dat wordt geprobeerd de visafslag de grootste van Nederland te laten worden, nu is dat Urk, en noemde nog meer indrukwekkende plannen. Verdere speerpunten van de avond waren uiteraard energietransitie, onderwijs en welzijn. Alle onderwerpen gezien in het licht van ‘verbinding’ en ‘trots zijn op’ en dat ook uitdragen. Of het nu is door middel van video en fotografie zoals The Droners Velsen doen of door de wijkverbinders die de straat op gaan om te vragen wat de mensen willen is.
PreSAIL
2025 wordt het jaar van PreSail. Op maandag 18 en dinsdag 19 augustus worden er zo’n 60.000 bezoekers verwacht. Want met de terugkeer van de tall ships van SAIL belooft 2025 een geweldig jaar te worden vol mogelijkheden om IJmuiden en Velsen op de kaart te zetten. Er werd een ‘kippenvelfilmpje’ vertoont en burgemeester Frank Dales vertelde dat een van de redenen dat hij blij was een tweede termijn als burgervader te mogen beleven toch wel PreSail was. In zijn eerste termijn belemmerde de pandemie de komst van de tall ships. ,,Ik voel me wel erg verantwoordelijk voor de veiligheid maar kijk er enorm naar uit. Wat zal het een machtig gezicht zijn, die schepen door de grootste sluis van de wereld. PreSail wordt echt de showcase van de IJmond.’’ Het thema is dan ook: wind in de zeilen.
Feest
Nadat het door creatief directeur Haventheater IJmuiden Bron wederom uit de kast getrokken plan van een groot IJmonds Meezingkoor werd geïntroduceerd en door de 4Tuoze Matroze wat liederen werden gezongen werd het tijd voor de drankjes, de fantastische en zeer smakelijke bordjes van het walking diner en de onderlinge gesprekken. Het was een heel feestelijke en geanimeerde avond zo met z’n allen. De naambordjes hadden eigenlijk niet gehoeven, want iedereen wist elkaar wel te vinden.
Foto: Jacob Bron zette met verve de toon en het thema van de avond. Foto: Ed Geels Fotografie