Op initiatief van de rederijen Cornelis Vrolijk, Parlevliet & Van der Plas en Zeehaven IJmuiden N.V. is aan de Kotterkade een walstroomvoorziening gerealiseerd. Dit past in de duurzaamheiddoelstellingen van de betrokken partijen.
Gedeputeerde Talsma van de Provincie Noord-Holland (links op de foto) en directeur Peter van de Meerakker van Zeehaven IJmuiden NV hebben de walstroomvoorziening donderdagmiddag op feestelijke wijze in gebruik genomen.
Tijdens het verblijf aan de kade kunnen de schepen de scheepsgeneratoren en hulpmotoren uitschakelen en worden de processen aan boord van de schepen gevoed door stroom van de wal. Met deze maatregel wordt een sterke reductie gerealiseerd van de uitstoot van de schadelijke stoffen CO2, NOx, fijnstof en geluid.
Op basis van een haalbaarheidsonderzoek en de impuls die dit project heeft voor de duurzaamheiddoelstellingen in de regio IJmond, is het project aangemeld bij het Duurzaamheid- en Innovatiefonds Havenbedrijf Amsterdam (DIHA) en bij de Milieudialoog IJmond. Hierin werken overheid en bedrijfsleven samen aan een goede balans tussen economische ontwikkeling en de kwaliteit van het leefklimaat in de IJmond. Zowel vanuit het genoemde DIHAfonds als vanuit de Milieudialoog IJmond zijn middelen beschikbaar gesteld om deze innovatieve maatregel die de uitstoot van fijnstof, van andere luchtverontreinigende stoffen (CO2, NOx) en geluid beperkt, mogelijk te maken.
In 2014 is het project in nauw overleg met de rederijen Cornelis Vrolijk en Parlevliet & Van der Plas, het ingenieursbureau RoyalHaskoningDHV, Zeehaven IJmuiden N.V. en de aannemers Ballast Nedam en Klaver Infratechniek technisch uitgewerkt.
In februari 2015 zijn de werkzaamheden van start gegaan. Tegelijk met de aanleg van het walstroomsysteem is het kadedek geheel vernieuwd. Kabels en leidingen zijn verlegd en nieuwe drinkwaterputten zijn gerealiseerd. Ook is de kade voorzien van nieuwe, duurzame LED verlichting.
Het walstroomsysteem bestaat uit een traforuimte, waar de stroom binnenkomt van de netbeheerder Liander. Hiervandaan wordt de stroom getransporteerd naar zes aansluitputten direct langs de kade. Met behulp van kabels tussen de aansluitputten en het schip, wordt de verbinding ‘ship-shore’ tot stand gebracht. Omdat de schepen zowel een frequentie kunnen hebben van 50 Hz als van 60 Hz, is er in de traforuimte een frequentieomvormer aangebracht, zodat alle schepen, ongeacht hun frequentie, kunnen worden aangesloten.
De gehele vloot van de rederijen Vrolijk, haar dochteronderneming Jaczon en van Parlevliet & Van der Plas, die IJmuiden als thuishaven hebben, zijn of worden aangepast om op het systeem te kunnen worden aangesloten. Gelijktijdig kunnen maximaal drie schepen afmeren en worden aangesloten op deze walstroomvoorziening.
Voor de leverantie van groene, duurzame, stroom is een leveringscontract gesloten met energieproducent ENECO. ENECO is ontwikkelaar en eigenaar van de deels vanuit de haven van IJmuiden gerealiseerde Offshore Windmolenparken Prinses Amaliapark en Luchterduinen. De voor de kust van IJmuiden opgewekte stroom wordt op deze wijze geleverd aan de schepen voor de wal in de havens van IJmuiden. (foto: Reinder Weidijk)