Velsen – Tot afgelopen zondag konden jongeren hun ideeën voor verbeteringen in de gemeente insturen in de vorm van een vlog. Een wedstrijd, uitgeschreven door het John van Dijkfonds en bedoeld om jongeren meer interesse te laten krijgen voor politiek. Eén van de inzenders is de 17-jarige Cécile Vastenburg uit Driehuis. Ze pleit voor een creatief abonnement.
,,Je moet het zien als een soort sportschool’’, begint Cécile haar uitleg in het filmpje dat ze instuurde. Als we haar vragen om een verdere uitleg van het plan, vertelt ze: ,,Kunst is heel belangrijk, maar mensen nemen er de tijd niet meer voor.’’ Ze beschrijft een boek dat ze onlangs las, in het verhaal ging een jongen met tegenzin mee aan een wedstrijd van een kunstschool. Die wedstrijd stond in het teken van mode, een thema waarmee de jongen niets had. ,,Maar hij deed toch mee en hij leerde het te respecteren. Dat vind ik een mooie gedachte en dat wil ik andere kinderen ook gunnen.’’ Cécile stelt zich een ruimte voor, te vergelijken met een buurthuis. ,,Maar dan minder stoffig dan veel jongeren denken over een buurthuis. Dat associëren ze al snel met de plek waar opa en oma bingo spelen.’’ Volgens Cécile is het de bedoeling dat in de door haar beoogde locatie boeken en materialen aanwezig zijn, zodat de deelnemers zelf in hun eigen tempo creatief aan de slag kunnen gaan. ,,Als kinderen zelf iets doen, dan zien ze het mooie ervan in’’, luidt haar overtuiging. Ze spreekt deels uit ervaring, want: ,,Ik kom vaak in Drenthe en daar worden door buurthuizen meer activiteiten voor jongeren georganiseerd. Het is de bedoeling dat je kinderen, elk uit een andere omgeving, op deze manier bijeen brengt. Er zal wel iemand moeten zijn om het te handhaven.’’ Voor dat laatste denkt Cécile aan een koppeling met een bibliotheek of een rol voor plaatselijke kunstenaars, die de kinderen kunnen helpen met het uitvoeren van hun ideeën. Vrijdag wordt bekend of het idee van Cécile in de prijzen valt. Het John van Dijkfonds heeft geldprijzen voor de inzenders van de beste ideeën klaarliggen en het winnende idee wordt echt uitgevoerd. (Bos Media Services)