Velsen – Het jaarlijkse citymarketingevent Beleef IJmuiden, ontdek Velsen was volgens citymarketeer Friso Huizinga een feest van verbinding. En dat was het. Maar liefst 175 vertegenwoordigers van de bekende drie doelgroepen, bewoners, bedrijven en bezoekers, hebben naar hartenlust -nader- kennisgemaakt, gebabbeld, ervaringen uitgewisseld, ideeën geopperd, geluisterd naar de talkshow en genoten van een uitstekend walking dinner. Want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.
Door Ingeborg Baumann
Het event vond deze keer plaats in Villa Westend. De bezoekers werden opgewacht door een dikke rode kat in het halletje alvorens ze een naamkaartje kregen. In heel veel gevallen helemaal niet nodig, die vijf jaar doelgroepen verbinden heeft vruchten afgeworpen en er heerste een uiterst geanimeerde sfeer.
Speerpunt
Voorzitter Bas Kuntz moest zijn praatje na de flitsende video waarin de highlights van Velsen werden getoond een beetje rekken. Burgemeester Frank Dales was iets verlaat. Maar dat was niet moeilijk en het speerpunt van IJmuiden.nl,: partijen verbinden, werd geïllustreerd door een stukje geschiedenis wat er de afgelopen vijf jaar allemaal bereikt is op dat gebied. Inclusief de verrassende guerrilla acties.
Te bescheiden
Vervolgens maakt Dales zijn entree. Geen Velsenaar maar inmiddels, na zeven jaar, wel van Velsen, de diversiteit, de parels, de stoerheid en zeker ook van de mensen gaan houden. ,,Toen ik zeven jaar geleden solliciteerde als burgemeester dacht ik: ‘moet ik hier mijn carrière afsluiten’? Maar ik verdiepte me, zag de parels, vroeg me af waarom jullie te bescheiden waren die te etaleren en dacht ook: ‘He he, eindelijk!, toen Citymarketing werd gestart.’’
Lef en ambitie
Tijdens de talkshow die werd gepresenteerd door de bestuursleden kwamen ondernemers en organisatoren aan het woord over hun liefde voor Velsen. Net als bij eerdere evenementen kwam telkens de vraag naar voren: wat kan Citymarketing voor jullie betekenen? Het antwoord op de vraag was van verschillende kanten unaniem. Het gaat goed maar we moeten absoluut ook de blik naar de toekomst houden en evenementen als Presail en het 150 jaar IJmuiden en het Noordzeekanaal gebied uitbuiten. Plus de focus blijven leggen op duurzaamheid. ,,Lef en ambitie blijven tonen.’’
Wethouder Bram Diepstraten, verantwoordelijke voor Citymarketing, haalde eerder gesproken woorden aan: ,,Je kunt pas goed je koers bepalen als je weet waar je vandaan komt. Trots op het feit dat iedereen niet op zijn lauweren gaat rusten maar met respect voor het verleden een stapje extra zet voor een mooie toekomst.’’ Als je nog eens wil zien hoe veelzijdig Velsen is, kijk dan naar dit filmpje. https://www.youtube.com/watch?v=D0pGG66HSek&t=7s.
Heel veel mensen uit de verschillende doelgroepen hadden een uiterst fijne avond. Foto’s: Ed Geels Fotografie