Na exact negen maanden sluiting gaat de Velsertunnel op maandag 16 januari weer open. Die ochtend kan het spitsverkeer om uiterlijk 05.00 weer door de tunnel rijden. Het besluit volgt op het verstrekken van de openstellingsvergunning door de gemeente Velsen.
Het moment van opening is nog afhankelijk van het weer. Bij winterse omstandigheden (hevige ijzel of sneeuw) schuift de openingsdatum op. Rijkswaterstaat moet dan de benodigde werkzaamheden verzetten, omdat het dan te koud is om te asfalteren.
Als de Velsertunnel weer open gaat, dan zijn alle tijdelijke wegen, keerlussen, calamiteitenbogen en de tijdelijke extra rijstrook in de Wijkertunnel afgesloten. De maximumsnelheid op de A9 tussen knooppunten Velsen en Beverwijk blijft 90 kilometer per uur totdat er nieuwe belijning is aangebracht. Dat gebeurt naar verwachting dit voorjaar, als de A9 opnieuw wordt geasfalteerd.
In negen maanden tijd is de Velsertunnel, met bouwjaar 1957 de oudste snelwegtunnel van Nederland, van binnen compleet gemoderniseerd. Rijkswaterstaat en combinatie Hyacint hebben de tunnel onder meer voorzien van een nieuw ventilatiesysteem, nieuwe vluchtwegen en een eigentijdse digitale besturing. Ook is de doorrijhoogte van de tunnel met 12 centimeter vergroot.
In het weekend voor de heropening van de tunnel, zaterdag 14 en zondag 15 januari, krijgt het verkeer te maken met hinder. Rijkswaterstaat haalt dan twee tijdelijke verbindingswegen aan de zuidkant van de tunnel (A22 en N208) weg, omdat deze de toegang tot de tunnel blokkeren. Dat weekend is de N208 richting Velsertunnel vanaf de toerit Velserbroek afgesloten. IJmuiden blijft bereikbaar via de gemeentelijke wegen. Verkeer vanuit Haarlem rijdt om via het Rottepolderplein.
Tot het voorjaar is Rijkswaterstaat geregeld bezig met herstel van het oorspronkelijke wegennet. Zo zijn er in de weken na heropening verschillende nachtelijke afsluitingen op de A22.
Zie ook www.rijkswaterstaat.nl/velsertunnel of bel 0800-8002. (foto: SportConnection)