Na negen maanden gaat de Velsertunnel maandagochtend weer open. De tunnel wordt heropend door minister Schultz van Haegen. De omvangrijke renovatie van de tunnel die 105 miljoen euro heeft gekost is zo goed als voltooid.
Afgelopen zondag kon het publiek te voet een kijkje nemen in de vernieuwde Velsertunnel. Van die mogelijkheid werd volop gebruik gemaakt.
Eigenlijk was het de bedoeling om zowel zaterdag als zondag een publieksdag te organiseren. Omdat het KNMI vrijdag code oranje afkondigde in verband met de gladheid, werd de eerste dag van het evenement geannuleerd en werden de bezoekers uitgenodigd om zondag langs te komen. Daarvoor moest wel te elfder ure van alles worden geregeld, zoals extra medewerkers en een aanpassing van de gemeentelijke vergunning. Dat is allemaal op tijd gelukt en zondag was de Velsertunnel daarom voor even een druk bezochte toeristische attractie.
Duizenden mensen zagen onder meer foto’s van de werkzaamheden. Medewerkers van Rijkswaterstaat lichtten de aanpassingen en nieuwe systemen in de tunnel toe en aan het eind van de tunnel stond een aantal machines opgesteld die bij de renovatie een rol hebben gespeeld.
Er zijn de afgelopen maanden 22.616 zakken reparatiemortel verwerkt, er werden 2.200 LED-lampen geplaatst en er werd voor 375 kilometer aan koperkabel aangebracht. Het ventilatiesysteem werd geheel vernieuwd, rook wordt voortaan in de rijrichting de tunnel uitgeblazen.
Tussen de twee tunnelbuizen in zijn vijf zogenoemde veilige ruimtes gebouwd. Een veilige ruimte biedt plaats aan bijvoorbeeld alle passagiers van een touringcar en maakt deel uit van een vluchtroute via de andere tunnelbuis.
De Velsertunnel is nu 12 centimeter hoger dan voorheen, maar blijft daarmee nog wel de laagste tunnel van het land. Omdat ook de hoogtesignalering nu iets toleranter is, hoopt men dat het aantal onnodige afsluitingen van de tunnel beperkt zal blijven. (Bos Media Services) (foto: Erik Baalbergen)