Honderden huishoudens in Velsen-Noord hebben dagen zonder gas gezeten. Een overzicht.
Donderdag 15 januari – Rond 10.00 uur wordt bij graafwerkzaamheden een waterleiding doorboord (foto). Uren later blijkt dat ook de gasleiding eronder is geraakt. De leiding loopt over een lengte van zes kilometer vol met water en zand. Rond 15.00 uur gaat het calamiteitenplan in werking omdat zo’n 1.150 huishoudens in 20 straten geen gas meer hebben. Vanwege de kou is een doortastende aanpak van de hulpdiensten, de gemeente en netbeheerder Liander noodzakelijk. Aan het einde van de middag worden de eerste noodkachels uitgedeeld bij het tijdelijke informatiepunt op het Stratingplantsoen. Hulpbehoevende bewoners krijgen voorrang. Als er tussen de 400 en 500 kachels zijn uitgedeeld, valt in delen van Velsen-Noord de stroom uit. Er wordt gestopt met het uitdelen van noodkachels en de gemeente roept bewoners op terughoudend te zijn met het gebruik van ‘stroomvreters’. Per huishouden mag slechts één elektrische kachel worden aangezet. Liander zet ploegen van 75 monteurs in om de gasleiding schoon te maken. Op tal van plaatsen wordt de straat opengebroken.
Vrijdag 16 januari – De gemeente laat weten dat het nog dagen kan duren voordat de gastoevoer bij alle huishoudens is hersteld. Het is een zeer tijdrovende klus. De monteurs moeten van deur tot deur om de leidingen en gasinstallaties te controleren. Maar eerst moet iedereen de gaskraan dichtdraaien. Dat levert problemen op omdat niet alle bewoners thuis zijn of zijn vertrokken zonder een briefje achter te laten. Waterleidingbedrijf PWN en het Rode Kruis delen dekens uit. Opwarmen kan in de DekaMarkt en wijkcentrum de Mel/Watervliet, waar gratis koffie, soep en chocolademelk wordt uitgedeeld. Ondertussen geven de inwoners van Velsen-Noord massaal gehoor aan de oproep van burgemeester Franc Weerwind om elkaar te helpen. Met de sociale cohesie in de wijk zit het wel goed, zo blijkt. Op de website van Liander staat dat getroffen huishoudens automatisch een vergoeding van 120 euro per dag ontvangen.
Zaterdag 17 januari – De gemeente geeft Liander toestemming om ‘s nachts door te gaan met het schoonmaken van de hoofdgasleiding. Het harde werken heeft effect, want zaterdag kan in 60 huishoudens de centrale verwarming weer aan. Het gaat voornamelijk om woningen in de Geelvinckstraat. Ook basissschool De Triangel is weer aangesloten op het gasnet. De politie gaat een handvol woningen en bedrijven binnen om de gaskraan dicht te draaien. Om dit mogelijk te maken kondigt burgemeester Weerwind een noodverordening af. Liander was hier al meerdere keren aan de deur geweest, maar trof steeds niemand aan.
Zondag 18 januari – Burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen zijn bij toerbeurt in Velsen-Noord aanwezig om zich op de hoogte te stellen van de situatie en om bewoners een hart onder de riem te steken. Ook raadsleden nemen een kijkje in de getroffen wijk. De inwoners stellen de betrokkenheid van het gemeentebestuur zeer op prijs. Ook de monteurs van Liander kunnen rekenen op veel waardering. Ze krijgen spontaan soep aangeboden. Zondagavond zijn 247 huishoudens weer aangesloten op het gasnet. Op dat moment is circa 2,5 kilometer gasleiding schoongemaakt.
Maandag 19 januari – Het herstel van de hoofdgasleiding verloopt voorspoedig. Maandagavond hebben 618 woningen weer gas en is circa 5 kilometer leiding schoongemaakt. De monteurs werken tot 23.00 uur door. In Velsen gaan stemmen op om de netwerkbeheerder als dank te nomineren voor de Warme Douche van het tv-programma Radar.
Dinsdag 20 januari – Telstar draagt een steentje bij door de bewoners van Velsen-Noord uit te nodigen voor de wedstrijd tegen De Graafschap. De getroffen huishoudens krijgen een flyer waarmee zij zaterdag de businessclub in kunnen. Ondertussen tonen bewoners hun dankbaarheid door spandoeken en posters op te hangen met de tekst ‘Duim omhoog, vooral voor de mannen die in de kou voor ons staan te werken.’
Woensdag 21 januari – De hoofdgasleiding is schoon en 900 huishoudens hebben weer gas. In de loop van de dag laat Liander weten dat de problemen in alle 1.150 huishoudens zijn opgelost!
(foto: Michiel Deiman)