Hoe krijg je een zaal met 160 ondernemers stil? Sla ze om de oren met duizelingwekkende getallen en vertel een verhaal dat tot de laatste minuut interessant is. De omgevingsmanagers van Rijkswaterstaat en OpenIJ, het consortium dat de nieuwe zeesluis in IJmuiden gaat bouwen, gaven tijdens een drukbezochte lunchbijeenkomst van OV IJmond op boeiende wijze uitleg over het megaproject.
,,Wij bouwen aan een grotere voordeur van het Noordzeekanaalgebied”, aldus Jan Rienstra van Rijkswaterstaat. ,,Dat is nodig om onze internationale concurrentiepositie vast te houden en te verbeteren.” Over een paar jaar ligt de grootste zeesluis ter wereld weer in IJmuiden: 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. ,,Dat is grofweg vijf voetbalvelden lang, één voetbalveld breed en zo diep als een flat met acht verdiepingen.” Indrukwekkend is ook de snelheid waarmee het waterpeil wordt genivelleerd: in 5 minuten. Bij de huidige noordersluis duurt dit 10 tot 25 minuten, afhankelijk van de waterstand.
De bouw gaat volgend jaar van start en duurt tot eind 2019. De eerste werkzaamheden bestaan uit het ‘bomvrij’ maken van het middensluiseiland en het gebied waar de nieuwe zeesluis komt (tussen de middensluis en de noordersluis). ,,We gaan zorgvuldig detecteren om te voorkomen dat er per ongeluk iets wordt geraakt”, aldus Rienstra, die benadrukte dat het onschadelijk maken altijd door de Explosieven Opruimingsdienst Dienst zal gebeuren. Als de kust veilig is, dan wordt begonnen met het afgraven van een deel van het zuidersluiseiland en het middensluiseiland. Met de nieuwe sluis meegerekend moet er tijdens de bouw 4,5 miljoen m3 grond worden afgevoerd, een hoeveelheid die het voorstellingsvermogen te boven gaat.
OpenIJ, een consortium van twaalf grote bedrijven, heeft gekozen voor trillingsarm bouwen waarbij de muren worden ingegraven. Nadat de betonnen vloer is gestort, wordt de hele bak op de juiste diepte gebracht door de grond eronder weg te zuigen. De 290.000 m3 beton wordt geproduceerd door twee eigen betoncentrales die tijdelijk op het sluizencomplex worden gebouwd. Het materiaal wordt over water aangevoerd, zodat de overlast op de toegangswegen beperkt blijft. De weg over de sluizen blijft tijdens de bouw gewoon open voor verkeer, maar Rijkswaterstaat roept desondanks op om de route zo veel mogelijk te mijden.
,,Dit wordt de sluis van de eeuw, voor een eeuw”, zei Rob Gordijn van OpenIJ, doelend op de afmeting en verwachte levensduur van de nieuwe sluis. Het consortium wordt na de bouw gedurende 26 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud. OpenIJ bestaat uit VolkerWessels-DIF en BAM-PGGM, met daaraan gekoppeld nog eens tien bedrijven. Rijkswaterstaat is opdrachtgever, maar werkt nauw samen met de provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam, gemeente Velsen en het Havenbedrijf Amsterdam. Met de bouw is circa 500 miljoen euro gemoeid. (foto: Reinder Weidijk)