Wekelijks staat Erik Baalbergen aan de hand van een foto stil bij een IJmuidens onderwerp naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor de enkele tallships die IJmuiden nog hebben bezocht afgelopen weekend, ondanks dat PreSail en Sail niet zijn doorgegaan.
Afgelopen weekend en deze week zouden we hebben kunnen genieten van PreSail en Sail 2020, ware het niet dat dat rottige virus roet in het eten heeft gegooid. Het weer zou in elk geval prima meegewerkt hebben! Hoe mooi zou het zijn geweest om met dit zomerse weer te genieten van al die prachtige zeilschepen die zich dagenlang voor en rond IJmuiden zouden verzamelen om woensdag met de Sail In over het kanaal van IJmuiden naar Amsterdam te varen? Laat ik maar stoppen met deze dromen; over vijf jaar krijgen we een nieuwe kans.
Toch waren we deze typische Sail-dagen niet geheel verstoken van tallships. Zo kregen we vorige week donderdagavond bezoek van de ruim honderd jaar oude Nederlandse driemastschoener Oosterschelde. Zij is gebouwd in 1917/1918 en inmiddels het grootste gerestaureerde Nederlandse zeilschip. Vanuit de thuishaven Rotterdam wordt de Oosterschelde ingezet voor reizen over de wereldzeeën, bedrijfstochten en partijen. Dit alles om in haar onderhoud te voorzien.
Vrijdag voer de Oosterschelde naar zee en hees tussen de pieren haar zeilen. Na een tochtje over zee, keerde zij terug en voer zij via de Zuidersluis richting Amsterdam. De Oosterschelde was het decor voor opnames voor het NOS-programma SAIL Away, dat woensdag 12 augustus is uitgezonden. In het programma volgde de Oosterschelde de route van de Sail-In parade. Tijdens het programma zijn beelden getoond van vorige edities van Sail en zijn de voorzitter van Sail 2020 en de schipper van de Oosterschelde geïnterviewd. Daarnaast was er aandacht voor het ‘varend erfgoed’. Zaterdagmorgen vertrok de Oosterschelde weer vanaf de kade bij de Felison Terminal richting thuishaven.
Kort na het vertrek van de Oosterschelde werden we zaterdagmorgen getrakteerd op de aankomst van het volgende tallship: de tweemast-topzeilschoener Wylde Swan. Dit schip is in 1920 in Duitsland gebouwd als stoomschip, en heeft lange tijd als snelle haringjager met de naam Jemo dienst gedaan. Tussen 2007 en 2010 is het schip met de scheepsromp als basis herbouwd als zeilschoener. Op 11 juni 2010 wordt ze als Wylde Swan te water gelaten en krijgt thuishaven Makkum. Om het schip rendabel te houden wordt de Wylde Swan ingezet voor onder meer school-op-zee programma’s.
In het kader van het ‘Masterskip’-programma hebben vijftien HAVO en VWO scholieren als trainees op de Wylde Swan de afgelopen zes weken een zeiltocht gemaakt vanuit Harlingen langs Noorwegen, via de Shetland Eilanden, om Ierland heen richting Frankrijk en via het Kanaal richting eindbestemming IJmuiden. Normaliter zou de Wylde Swan met zesendertig trainees vanuit Cuba hierheen zijn komen varen maar ook hier lag de coronacrisis dwars. De Wylde Swan zou volgens planning wel op tijd voor de PreSail en Sail in IJmuiden aankomen.
Afgelopen zaterdag was zij dus keurig op tijd. Op de kop van de haven en even later aan de kade bij de Felison Terminal werden de trainees opgewacht en verwelkomd door een grote groep ouders, broertjes en zusjes en grootouders. In plaats van deelname aan sail-evenementen worden de komende weken vanuit IJmuiden zeilkampen van een week georganiseerd. We gaan de Wylde Swan de komende tijd hier dus vaker zien!
Op de foto, gemaakt vanaf de kop van de haven, zien we de Oosterschelde net buiten de pieren onder zeil.