Wekelijks staat Erik Baalbergen aan de hand van een foto stil bij een IJmuidens onderwerp naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor de aflevering van een bijzondere pakketje bij de haven.
Saai in en rond onze havens? Welnee! Weer of geen weer, als je een beetje rondkijkt en jezelf ervoor openstelt kun je genieten van de aanblik van varende en afgemeerde schepen, de oude en nieuwe gebouwen rond de kades en alle bedrijvigheid op en rond het water. Zo konden we vorige week op een late druilerige dinsdagmiddag getuige zijn van een spektakel op de Leonarduskade aan de Haringhaven, niet ver van de hoge vuurtoren. Bij Breman Offshore werd een pakketje bestaande uit een geel geverfde gigagrote stalen constructie afgeleverd.
Ik dacht even dat er weer een nieuw rauw kunstwerk aan het IJmuider kunstarsenaal werd toegevoegd. Navraag bij de op dat moment toekijkende werklieden leerde mij dat het een zogenaamde ‘template’ betreft – in goed Nederlands: een boormal. De boormal wordt onderdeel van een installatie voor het plaatsen van poten van windmolens in de zeebodem. Deze installatie wordt bij Breman Offshore opgebouwd. Over ruim een maand wordt de installatie weer verscheept om op zee te proefdraaien. Daarna volgt de afbouw.
Breman Offshore monteert en assembleert offshore-componenten. In de loop der jaren zijn in de opvallend grote hal en op het naastliggende terrein aan de Leonarduskade al heel wat magische constructies in elkaar gezet en via schepen vervoerd. Breman Offshore is onderdeel van machinebouwer Breman Machinery uit Genemuiden.
De boormal is van nabij Rotterdam naar IJmuiden vervoerd op de zeewaardige ponton Lastdrager 26 van Van der Wees Transporten. Deze firma is gespecialiseerd in het transporteren van zware en omvangrijke ladingen over weg en over water. De ponton is 66 meter lang en ruim 15 meter breed. De boormal stond op vier zogenaamde Self Propelled Modular Transporters (SPMTs). Dit zijn zelfrijdende trailers van Wagenborg Nedlift, specialist in ‘horizontaal, verticaal en zwaar transport’.
Het pakketje lag dinsdag langs de kade te wachten op het waterpeil van rond 17.00 uur. Rond dat tijdstip zou de bovenkant van de ponton op de juiste hoogte ten opzicht van de kade liggen om de SPMTs met de boormal de oversteek van ponton naar kade te laten maken. Na vieren werd het vaarverkeer rond de Haringhaven stilgelegd, zodat de ponton een kwartslag kon draaien. De sleper ‘Broedertrouw 2’ probeerde de ponton te draaien, maar er was aanvankelijk onvoldoende manoeuvreerruimte in de haven vanwege de supertrawler Margiris die aan de kade tegenover Breman lag.
Met een beetje passen en meten lukte het de Broedertrouw 2 uiteindelijk de ponton een kwartslag te draaien. In no-time werden rijdelen tussen ponton en kade geplaatst. Hierna reden de twee keer twee gekoppelde en op afstand bediende zesassige SPMTs – met in totaal 96 wielen! – met de boormal de kade op. De boormal werd keurig op het buitenterrein van Breman afgeleverd. In woorden klinkt het allemaal niet erg indrukwekkend, maar als je de machinerie en de teams eenmaal met eigen ogen aan het werk ziet, sta je versteld van dit fraaie staaltje transport! Stiekem genoot dit kleine jongetje van het grotemensenspeelgoed in actie…