Erik Baalbergen legt wekelijks een typisch IJmuidens beeld vast, naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon vanwege de mooie taferelen die IJmuiden biedt. Achter elke foto schuilen wetenswaardigheden over IJmuiden. Deze week aandacht voor een kijkje bij de bouw van de nieuwe zeesluis.
De bouw van de nieuwe zeesluis vordert gestaag. Helaas kunnen de IJmuidenaren de bouwactiviteiten en resultaten slechts op afstand ‘live’ volgen, vanaf de kanaaldijk, het uitzichtpunt bij de Noordersluis en natuurlijk SHIP, het Sluis Haven Informatie Punt. Op of dichtbij de bouwplaats komen is geen optie, voornamelijk omdat de aannemer OpenIJ en de opdrachtgever Rijkswaterstaat de veiligheid van voorbijgangers en publiek op en rond de volle bouwplaats niet kan garanderen. Als er ook maar iets zou gebeuren, zijn de rapen gaar.
Vandaar dat de route over de sluizen, tot overlast en begrijpelijk ongenoegen van velen, al ruim een jaar geleden is afgesloten. Eerst zou de route half april dit jaar weer open gaan, maar begin april werd bekend gemaakt dat de route pas uiterlijk eind maart 2021 open gaat. Vervelend voor degenen die per auto, per fiets of te voet naar de overkant moeten of willen. Door de inzet van onder andere extra spitsponten en een – helaas betaalde – vaardienst tussen de kop van de haven en SHIP probeert men het leed te verzachten. Een schrale troost…
Ook belangstellenden kunnen de bouw van de zeesluis slechts met lede ogen op afstand bekijken. En dat voor deze ‘once in a life time’-gebeurtenis bij IJmuiden: de bouw van de vierde sluis, opnieuw de grootste sluis ter wereld! Vooral op de facebookpagina’s ‘Rijkswaterstaat Nieuwe Zeesluis IJmuiden’ en ‘Zeesluis IJmuiden’ verschijnen regelmatig foto’s en filmpjes van de bouwplaats, berichten over de voortgang en informatie over de bouw en gebruikte technieken. Ook SHIP biedt informatie over de bouw van de zeesluis. Vanaf de opening op 31 maart 2017 heeft SHIP al 75.000 bezoekers mogen ontvangen!
Van tijd tot tijd organiseren Rijkswaterstaat en de aannemerscombinatie OpenIJ een vaartocht om belangstellenden een kijkje achter de schermen van de bouw van de zeesluis te gunnen. Vorige week vond weer zo’n tocht plaats. Direct na de aankondiging hiervan begin april stroomden de aanmeldingen binnen en in een mum van tijd was de tocht volgeboekt. Op de frisse en bewolkte dinsdagavond 30 april stroomde de rondvaartboot Koningin Emma bij de kop van de haven vol met belangstellenden en vertrok zij rond 19.00 uur sluiswaarts. Via de Zuidersluis werd koers gezet naar en langs de bouwplaats. Vanaf zowel het frisse bovendek als het warme onderdek konden de gasten de werken bewonderen en hun vragen stellen. Rijkswaterstaat en OpenIJ gaven vanaf het bovendek toelichting over de voortgang van de bouw en de technische uitdagingen.
De reeds afgezonken deurkas van het buitenhoofd, de betoncentrale, de scheve toren met de Sluis Operatie Centrum, de vanaf eind mei af te zinken deurkas van het binnenhoofd, de toekomstige sluiskolk, een van de nieuwe sluisdeuren, die in de toekomstige kolk wordt voorzien van elektrische en hydraulische systemen, en de dam voor Selectieve Onttrekking tegen verzilting passeerden de revue. Daarnaast werd ook uitleg gegeven over de vertraging, de extra kosten en de afsluiting van de sluizenroute.
De tocht voerde de belangstellenden voorts langs het ‘vogelpartyeiland IJbiza’ (het laatste restje van het voormalige Ganzeneiland dat tegenwoordig dienst doet als aanvaarbescherming ten oosten van de sluiswerken), de Noordersluis en het Binnenspuikanaal. Bij de in het kanaal liggende reservedeur van de Noordersluis keerde de Koningin Emma haar neus weer westwaarts en voer zij tussen het drukke scheepvaartverkeer van en naar Amsterdam door richting de kop van de haven.
Zelf ook een keertje meevaren? Houd de facebookpagina ‘Rijkswaterstaat Nieuwe Zeesluis IJmuiden’ in de gaten! Maar wees er wel snel bij, want met de grote belangstelling kan het binnen een uur vol zitten!