Doorkijkje door de Middenhavenstraat
Wekelijks staan we in deze rubriek stil bij een typisch IJmuidens onderwerp aan de hand van een foto en naar aanleiding van de actualiteit, een bijzondere gebeurtenis, een evenement of gewoon een van de mooie taferelen die IJmuiden biedt. In deze aflevering aandacht voor een doorkijkje door de Middenhavenstraat.
Door Erik Baalbergen
De skyline van het havengebied van IJmuiden wordt regelmatig verrijkt met “hoge poten”. Die poten zijn dikwijls van boorplatforms of werkeilanden, die voor onderhoud of ter voorbereiding van de sloop aan de kade liggen. Soms zijn het gieken van drijvende bokken voor het hijsen van gemaalpompen en offshore installaties. En soms zijn het poten van bijzondere schepen. Zo lag enkele weken geleden weer ‘ns de ‘MPI Resolution’, een zespoot met een gigantische kraan, aan de Leonarduskade. Dit schip komt wel vaker op bezoek.
De MPI Resolution is een offshore installatie- en onderhoudsschip. Het schip is in 2003 speciaal gebouwd voor de installatie van turbines, funderingen en andere onderdelen van windmolens op zee. Het 130 meter lange en 38 meter brede schip wordt ingezet bij de bouw van windmolenparken. Opvallend zijn de bijna scheepslange hijskraan en de zes ruim zeventig meter lange poten, waarmee het schip zichzelf kan opkrikken tot ver boven de waterspiegel.
Tja, als je zo’n schip met 70 meter lange poten niet ver achter onze ruim 43 meter hoge vuurtoren ziet liggen, dan krijg je een tafereel als op de foto. Gelukkig staat IJmuiden Hoog op een terp, zodat hij niet helemaal in het niet valt en z’n mannetje staat tussen al die hoge poten. Vanaf de fotopositie lijkt ‘ie zelfs even hoog als de hefpoten van de Resolution…
Maar die poten en de vuurtoren zijn niet de enige typisch IJmuidense zaken op de foto, die halverwege een vrijdagmorgen is geschoten. We kijken door de Middenhavenstraat vanaf de Dokweg. Wat direct opvalt, zijn de kenmerken van typisch IJmuidense bedrijvigheid in en rond het Middenhavengebied: bedrijfsgebouwen van diverse bekende IJmuidense ondernemingen, bedrijfsbusjes, hoogwerkers, een heftruck en een aanhanger met ongetwijfeld iets van visnetten.
Al vanaf oudsher is de Middenhavenstraat een spil van IJmuider ondernemerschap en industriële bedrijvigheid. Na de opening van de Vissershaven in 1896 ontwikkelde zich aan visserij gerelateerde bedrijvigheid aan de Zuidzij, de latere Trawlerkade. Door de onstuimige groei van de visserij groeide ook deze bedrijvigheid.
In de jaren tien van de vorige eeuw werden straten “achter” de Zuidzij aangelegd. Met een raadsbesluit op 11 februari 1914 werden de straatnamen vastgesteld: Trawlerkade voor ‘de straat evenwijdig loopende met de kade der Visschershaven’, Middenhavenstraat voor ‘de straat evenwijdig loopende met de Trawlerkade’ en de Eerste, Tweede, Derde en Vierde Havenstraat voor de dwarsstraten ‘tusschen de Trawlerkade en de Middenhavenstraat’. Het duurde niet lang voordat aan deze straten pakhuizen, werkplaatsen, kantoren, ‘proviand stores’ en fabrieken verrezen. De bedrijvigheid is in de laatste ruim honderd jaar niet verdwenen uit het Middenhavengebied.
Fotobijschrift: Blik door de Middenhavenstraat op de vuurtoren, gezien vanaf de Dokweg.Foto: Erik Baalberg