Voorafgaand aan de grote renovatie van de Velsertunnel verwijdert Rijkswaterstaat asbest uit de tunnelmonden. Dit gebeurt tijdens drie weekendafsluitingen in de periode van 19 februari tot en met 7 maart. Tijdens de werkzaamheden wordt steeds één tunnelbuis afgesloten. De andere tunnelbuis blijft altijd open voor verkeer richting Beverwijk.
Het asbesthoudend materiaal bevindt zich in de lichtroosters die zorgen voor een geleidelijke overgang van licht naar donker aan het begin en einde van de tunnelbuizen. Tijdens de renovatie wordt op deze plekken het beton hersteld en komen de nieuwe ventilatoren te hangen, waardoor asbestverwijdering noodzakelijk is. Omdat asbestverwijdering volgens de wet niet mag samenvallen met andere werkzaamheden, moet de sanering plaatsvinden vóór de sluiting op 15 april.
Rijkswaterstaat heeft naar oplossingen gezocht met zo min mogelijk tunnelafsluitingen en verkeershinder. Het verwijderen van asbesthoudend materiaal vraagt veel opbouwtijd, zoals het werkgebied afzetten en isoleren. Ook is er tijd nodig om na afloop de werklocatie asbestvrij te verklaren. Bij een nachtelijke afsluiting blijft er relatief weinig tijd over voor het verwijderen zelf. Daarom is er gekozen voor drie weekendafsluitingen, drie reserveweekenden en enkele nachten. Daarbij zetten we een maximum aantal medewerkers in, gespecialiseerd in asbestverwijdering.
Voor verkeer in de richting Haarlem en IJmuiden is de Velsertunnel gesloten in de weekenden van vrijdag 19 februari (20.00 uur) tot maandag 22 februari (05.00 uur), vrijdag 26 februari (20.00 uur) tot maandag 29 februari (05.00 uur) en vrijdag 4 maart (20.00 uur) tot maandag 7 maart (05.00 uur). Door weersomstandigheden bestaat de kans dat een weekend vervalt. Daarom zijn er drie reserveweekenden gepland van vrijdag 11 maart (20.00 uur) tot maandag 14 maart (05.00 uur), vrijdag 18 maart (20.00 uur) tot maandag 21 maart (05.00 uur) en vrijdag 1 april (20.00 uur) tot maandag 4 april (05.00 uur).
Tijdens de afsluitingen blijft steeds één tunnelbuis open voor verkeer van zuid naar noord. Verkeer richting Haarlem/IJmuiden wordt omgeleid via de calamiteitenbogen en de Wijkertunnel. Om de hinder zoveel mogelijk te beperken zet Rijkswaterstaat op verschillende plekken tekstwagens en verkeersregelaars in. Daarnaast zal de Velserpont extra varen.
De Velsertunnel is bijna 60 jaar oud en toe aan groot onderhoud. Rijkswaterstaat laat onder meer de doorrijhoogte van de tunnel vergroten, zodat er minder incidenten plaatsvinden met te hoge vrachtwagens. Daarnaast worden tunneltechnische installaties vernieuwd en vluchtwegen aangepast. De renovatie moet ervoor zorgen dat het verkeer vlot en veilig door de tunnel kan blijven rijden.
Meer informatie is te vinden op www.rijkswaterstaat.nl/velsertunnel.