De toekomst is digitaal, maar de human touch wordt belangrijker dan ooit. Dat zei trendwatcher Steven van Belleghem tijdens de Kennissessie voor ondernemers in het Telstar Stadion, een activiteit in het kader van de RaboWeek IJmond.
Van Belleghem, schrijver van het managementboek ‘When digital becomes human’, gaf een duizelingwekkende presentatie over de technologische ontwikkelingen en de effecten daarvan op het bedrijfsleven. ‘De rol van de mens in een organisatie gaat structureel veranderen’, voorspelde de Belg. ‘Door de digitalisering wordt de menselijke factor steeds belangrijker. Een robot heeft geen empathie, passie of creativiteit. Een mens wel. Daarom moeten bedrijven investeren in goede medewerkers. Voor het te laat is, want in de Verenigde Staten en Azië lopen ze ver op ons voor.’
Als voorbeeld noemde Van Belleghem de apotheek van zijn schoonzus, waar medicijnen door een robot worden verzameld. De apothekers hebben daardoor veel meer tijd om hun expertise te delen met de klanten, wat heeft geleid tot een hogere klanttevredenheid en forse omzetstijging. ‘Man & machine staan sterker dan man alone’, aldus de gezaghebbende bedrijvencoach.
Alexander Heijkamp, sectormanager retail bij Rabobank Nederland, sloot zich aan bij de woorden van Van Belleghem: ‘Wees zuinig op uw personeel, want zij kunnen het verschil maken. Uw medewerkers de enigen die uw klant kunnen verwonderen met een inspirerend verhaal. Zij zijn het die u moet boeien en binden.’
Heijkamp stelde ook dat het opstellen van een heldere propositie essentieel is voor het vinden van een oplossing voor de toenemende digitalisering en het sterk veranderende consumentengedrag. ‘U moet uitvinden waar u echt goed in bent. Pas dan kunt u aan de slag met een goede propositie. Met uw huidige strategie redt u het niet, dat voorspel ik u. Klanten zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week online. Daar moet u op inspelen. Dit is hét moment om in actie te komen.’
De RaboWeek IJmond, die nog tot en met zaterdag 21 maart duurt, is een week vol activiteiten waarin leden en klanten elkaar ontmoeten, kennis delen en inspiratie opdoen. De meeste activiteiten zijn georganiseerd in samenwerking met ondernemers, verenigingen en vrijwilligers die klant zijn van de bank. Meer weten over de RaboWeek IJmond? Kijk dan op www.rabobank.nl/ijmond. (foto: Rabobank IJmond)