Velsen – Telstar is op zoek naar een nieuwe stadionsponsor. Momenteel prijkt de naam van Rabobank IJmond nog op de gevel van het pand, maar het contract met deze sponsor loopt dit jaar af. De club heeft echter goede hoop dat bij de start van het nieuwe voetbalseizoen de naam van een nieuwe sponsor gepresenteerd kan worden.
Het aflopen van het contract met Rabobank IJmond (inmiddels door een fusie verdergegaan als Rabobank Haarlem-IJmond) had niet op een ongunstiger moment kunnen komen. Met het aflopen van het sponsorcontract is voor de voetbalclub een periode van nieuwe onderhandelingen gestart, maar hoe overtuig je een sponsor ervan om een dergelijke overeenkomst aan te gaan, wanneer de hele wereld is ontregeld door een rondwarend virus en alle grote evenementen – dus ook de voetbalwedstrijden – stilliggen?
Volgens commercieel directeur Steef Hammerstein van de ‘Witte Leeuwen’ heeft de club leuke alternatieven in petto, die voor een sponsor heel interessant kunnen zijn. Hij wijst op het ‘Avondje Telstar’, dat vorige week bij wijze van proef werd georganiseerd. ,,Iedereen was laaiend enthousiast. We hebben 250 matchdinerboxen verkocht!’’ De maaltijden konden bij het stadion worden afgehaald en vervolgens kon men thuis genieten van het eten en via internet in contact komen met de trainer en de aanvoerder van de club. Aansluitend werden door de lokale televisiezender RTV Seaport beelden van de bekerwedstrijd, die Telstar speelde tegen Ajax, uitgezonden.
Het live uitzenden van wedstrijden op televisie kan volgens Hammerstein de sleutel zijn voor het overbruggen van de periode waarin wedstrijden wellicht zonder publiek gespeeld moeten worden. ,,Je moet er niet gek van opkijken als straks ook partijen als Netflix en Videoland voetbalwedstrijden gaan uitzenden. Het probleem is alleen nu nog dat we voor de wedstrijden in de eredivisie vastzitten aan een contract met Fox Sport dat nog zeker vijf jaar loopt.’’ Hammerstein beseft bovendien dat helemaal niet zeker is of de competitie in het komende najaar kan worden hervat. ,,Alles zal afhangen van hoe wij ons de komende maanden gedragen en of dat betekent dat we onder bepaalde voorwaarden weer mogen voetballen per 1 september. Er wordt vanuit de KNVB gewerkt aan een plan om in september weer te kunnen voetballen, maar de competitie pas op 1 oktober te laten beginnen. We zullen dan in een verhoogd tempo naar het eind moeten werken.’’ Over de discussie of er volgend seizoen twintig clubs zouden moeten deelnemen aan de eredivisie in plaats van achttien, is Telstar duidelijk: ,,Dat is voor ons onbespreekbaar. Het is een divisie die al jaren schreeuwt dat ze naar zestien clubs willen, terwijl ze nu in tijden van kommer en kwel op deze manier extra geld willen verdienen ten koste van de Keukenkampioendivisie. Dat vinden wij niet netjes en weinig solidair.’’
Hoewel Telstar een sponsor in deze moeilijke tijd weinig zekerheid kan geven, is er goede hoop dat een nieuwe sponsor in de loop van de komende maanden kan worden gecontracteerd. ,,Er lopen gesprekken en gelukkig kunnen we het wel goed uitleggen’’, reageert Hammerstein. (Bos Media Services, foto: archief)