Velsen – Woensdag werd door Tata Steel een nieuwe, ultramoderne opslaghal in gebruik genomen. In deze enorme hal kunnen zowel vrachtwagens als treinen naar binnen rijden om geladen of gelost te worden. De zogenoemde LA-hal is gebouwd op een strategische plek in het noordelijk deel van het terrein van Tata Steel, vlak bij de dompelverzinklijnen, waar het staal van een laag zink wordt voorzien. Wij mochten er, voorafgaand aan de opening, alvast een kijkje nemen.
Meer dan twintig miljoen euro heeft het staalbedrijf geïnvesteerd in de bouw van de nieuwe opslaghal, die van imposant formaat is. Maar liefst 220 meter lang en 42 meter breed, voldoende om er 50 kiloton staal te kunnen opslaan. Daarmee stijgt de opslagcapaciteit op eigen terrein meteen met 18%, zodat Tata Steel staal niet langer op externe locaties hoeft op te slaan. Daarmee wordt dus geld bespaard, de zeer efficiënte werkwijze in de nieuwe LA-hal moet ervoor zorgen dat de besparing nog verder gaat toenemen. Zo wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van een volledig computergestuurd bedieningssysteem van de immense kranen. Handbediening blijft altijd mogelijk en is zelfs onvermijdelijk bij het laden en lossen van vrachtwagens. Het laden en lossen van treinen gebeurt echter volledig automatisch. Bewust heeft Tata Steel gekozen voor magneetkranen in plaats van de meer traditionele exemplaren met een grijptang. Dat heeft drie voordelen: het aantal storingen is veel lager, er ontstaat minder snel schade aan de rollen staal die verplaatst worden en de kranen kunnen dichter bij elkaar werken, waardoor ook efficiënter gewerkt kan worden.
Wie verwacht dat in een grote opslaghal als deze veel mensen aan het werk zijn, heeft het mis. ,,We werken hier met drie mensen per team, in een vijf ploegendienst’’, vertelt een medewerkster. Meer mensen blijken er, dankzij het geavanceerde computersysteem, niet nodig te zijn. Dan klinkt een sirene, die enigszins doet denken aan een luchtalarm. Het is bedoeld om duidelijk te maken dat de magneetkraan de zone nadert waar zich het personeel bevindt. De kraan vindt zelf op basis van de computergestuurde instructies zijn weg naar de trein die moet worden gelost en met behulp van een enorme magneet wordt moeiteloos een rol staat van twintigduizend kilo opgetild. Eerst wordt vervolgens de code, die op de rol staal is aangebracht, gescand. Zo wordt extra gecontroleerd of het juiste product op de juiste plaats staat, alvorens het een plek krijgt in de opslaghal. Klopt de code, dan verhuist de rol staal naar een vrije plek in de grote loods. En wat gebeurt er als de stroom uitvalt? ,,Dan kan de kraan nog een half uur doordraaien’’, wordt uitgelegd. Ruim voldoende dus om problemen te voorkomen. De LA-hal biedt plaats aan 3300 rollen staal.
Mocht de code op de rol staal niet overeen komen met de gegevens in de computer, dan wordt deze rol in een apart vak weggezet, zodat de teamleden handmatig kunnen controleren wat er mis is. Al met al een vernuftig systeem, gerealiseerd in een bedrijfshal die aan de hoogste eisen op het gebied van duurzaamheid voldoet. Zo worden bijvoorbeeld alle overige grote toegangsdeuren automatisch geblokkeerd wanneer één van die deuren open gaat voor het naar binnen laten van een trein of vrachtwagen. Hierdoor wordt voorkomen dat te veel warmte uit het pand ontsnapt. In de hal is het altijd minstens 15 graden Celsius en een systeem zorgt ervoor dat de relatieve luchtvochtigheid altijd onder de 65% blijft. Om te voorkomen dat treinen in de hal te veel schadelijke stoffen uitstoten, mogen alleen de meest duurzame locomotieven de hal inrijden. Tata Steel beschikt inmiddels over drie exemplaren van dit type locomotief, die niet alleen veel zuiniger rijden, maar ook minstens 95% minder roet en stikstofoxide uitstoten dan hun voorgangers. Opvallend: de kleuren roze en paars zijn in de hal prominent aanwezig, omdat onderzoek aantoont dat dit gunstig is voor het personeel. (Bos Media Services)