Een tamelijk unieke situatie deed zich donderdagochtend voor. Op het terrein van De Bazaar werd een bijeenkomst gehouden van vakbond FNV, afdeling metaal. Personeel van Tata Steel kon zich hier uitspreken over de actiebereidheid. Om twee redenen was deze ledenraadpleging uniek te noemen. Op de eerste plaats was het een drive-in vergadering, waarbij de leden werden verzocht om in de auto te blijven zitten. Via hun autoradio konden ze het podiumgeluid rechtstreeks beluisteren via de frequenties van Radio Beverwijk en Heemskerk FM. Maar ook de unanieme bereidheid tot staking maakte de bijeenkomst bijzonder.
Frits van Wieringen, voorzitter van de centrale ondernemingsraad bij Tata Steel in Velsen, haalde vanochtend fel uit naar de directie van het staalbedrijf. ,,De Europese leiding van ons bedrijf is steeds weer in staat om problemen te creëren. Welke ondernemer ontslaat er nou zijn directeur tijdens de coronacrisis. Onze Europese directie en onze aandeelhouder in India doen dat’’, meende hij. Het staalbedrijf heeft overigens steeds volgehouden dat van ontslag geen sprake is en dat het vertrek van directievoorzitter Theo Henrar in goed overleg is besloten.
Ook Roel Berghuis, sinds enkele maanden actief in de rol van vakbondsbestuurder en onderhandelaar namens het FNV voor de medewerkers van Tata Steel, benadrukte hoe belangrijk het is dat er geïnvesteerd wordt in de Nederlandse tak van Tata Steel. ,,We moeten we af van de afspraak dat wij moeten opdraaien voor de verliezen die anderen binnen Tata Steel maken.’’
Hij pleit ervoor om de winst die in Velsen wordt gemaakt hier te houden en te investeren in deze tak van het bedrijf. Toen FNV-bestuurslid Gerrit Idema, die de gehele ochtend de centrale presentatie verzorgde, de stakingsbereidheid van de aanwezige vakbondsleden peilde, kreeg hij een unaniem ‘ja’ als reactie. De aanwezige de staalarbeiders konden vanuit hun auto hun mening laten blijken door met een groen of rood vlaggetje te zwaaien. Voor het FNV is daarmee duidelijk dat een traject van stakingen gevolgd kan worden, met als doel de Europese directie en het moederconcern in het Indiase Mumbai op andere gedachten te brengen. (Bos Media Services, foto’s: Ton van Steijn)