Velsen – In de Felison Cruise Terminal werd op woensdag 30 oktober een bijzondere netwerkbijeenkomst georganiseerd. Het bestuur van Stichting Citymarketing blikte terug op het eerste bestaansjaar en presenteerde de plannen voor de toekomst. Ongeveer tweehonderd vertegenwoordigers van bedrijven, instellingen, vrijwilligersorganisaties en het lokale bestuur waren aanwezig. De hele avond stond de term ‘verbinden’ centraal.
Vorig jaar werd Stichting Citymarketing opgericht om de promotie van Velsen over te nemen van de gemeentelijke organisatie. Per 1 januari 2019 werd Friso Huizinga aangesteld als citymarketeer, hij liet woensdagavond in een presentatie zien wat er tot nu toe is bereikt. Er is onder meer gewerkt aan de naamsbekendheid en aan het draagvlak voor de citymarketing, ook is gewerkt aan het met elkaar verbinden van verschillende partijen. ,,Ik heb de netwerkmomenten in mijn agenda van het afgelopen jaar even bij elkaar opgeteld, het waren er maar liefst 115’’, vertelde Huizinga. Over het komende jaar zei hij: ,,Een zeer kansrijk jaar voor de gemeente Velsen.’’ Hij doelde onder meer op het feit dat in 2020 een aantal wedstrijden van het EK voetbal in Amsterdam zullen worden gespeeld en een Formule 1 race in Zandvoort wordt gehouden. ,,We krijgen Max Verstappen in onze achtertuin. Hoe kunnen we daar zo optimaal mogelijk van profiteren?’’
De belangrijkste kans voor de gemeente Velsen om zich te kunnen profileren ligt echter in augustus, wanneer diverse grote zeilschepen vanuit de hele wereld weer naar IJmuiden komen voor hun deelname aan het evenement Sail Amsterdam. Stichting Citymarketing wil in het komende jaar een campagne voeren die van het voorjaar tot het najaar doorloopt. Daarbij wordt nog meer dan voorheen ingezet op online publicaties, Stichting Citymarketing wordt hierbij ondersteund door vijf studenten van de opleiding creative business, zij helpen mee om de parels van de gemeente Velsen nadrukkelijk uit te lichten. Burgemeester Frank Dales vertelde na afloop van de avond dat de term ‘parels’ hem raakte, omdat juist die kijk op de gemeente hem destijds heeft doen besluiten om hier burgemeester te worden. ,,Tijdens mijn sollicitatiegesprek heb ik letterlijk het woord ‘parels’ gebruikt, ik wilde er alles aan doen om het gevoel van trots in Velsen te stimuleren.’’
Gedurende de avond werd met vertegenwoordigers van diverse organisaties gesproken over thema’s als de IJmuidense haven, de promotie van het A-merk ‘Vis uit IJmuiden’, de evenementen in de gemeente, de woningmarkt, kunst en cultuur, industrie en technologie. Eerder dit jaar baarde Stichting Citymarketing al opzien door met de grote witte letters .IJmuiden door Amsterdam te rijden en daar plekken te bezoeken waar veel toeristen komen, zoals de Dam en het Museumplein. ,,Wellicht gaan we volgend jaar weer iets brutaals doen, maar dat moet nog worden bedacht’’, vertelde Friso Huizinga. Hij benadrukte dat alle partijen elkaar nodig hebben om de citymarketing goed te kunnen ontwikkelen. Bestuursvoorzitter Bas Kuntz: ,,Ons doel van deze avond was dan ook om allemaal clubs, die normaal gesproken nooit bij elkaar komen, samen te brengen. Dit is een avond geworden met een doelgroep die uniek is.’’ (Bos Media Services)
Foto:
Aan het einde van het officiële gedeelte kregen burgemeester Frank Dales en wethouder Jeroen Verwoort de eerste exemplaren uitgereikt van het nieuwe .IJmuiden magazine. Links bestuursvoorzitter Bas Kuntz, tweede van rechts bestuurslid Ineke van der Geest