Santpoort-Noord – Santpoort krijgt een heuse poort: gemeente Velsen, provincie Noord-Holland, NS, ProRail en Nationaal Park Zuid-Kennemerland starten 5 april gezamenlijk de pilot ‘Buitenpoort Santpoort-Noord’.
Een Buitenpoort is een station dat vlakbij het landschap ligt. Station Santpoort Noord (zonder koppelteken) voldoet daaraan en fungeert als toegangspoort naar natuur, cultuurhistorische en recreatieve voorzieningen. U heeft ze vast wel eens zien lopen, de mensen met wandelschoenen en rugzak. Vaak met een wandelkaart in de hand, komen ze uit het Kennemergaardetunneltje onder het station. Ze gaan richting Duin en Kruidberg, de Ruïne van Brederode of via het ‘t Princenboschpad naar Driehuis.
Het station is volgens de organisaties door de ligging aan de Kennemerlijn zelfs een zeer kansrijke regionale Buitenpoort vanwege de nabijheid van Nationaal Park Zuid-Kennemerland, een aantal buitenplaatsen en andere ontspanningsmogelijkheden in de regio. Door nog beter gebruik te maken van het station hoopt men dat bezoekers sneller in de trein stappen in plaats van in de auto. Het voordeel voor Velsen is dat de stationsomgeving wordt verbeterd en dat door gewenste toename van het aantal reizigers het station behouden wordt voor de lokale bevolking.
Voor het startsein van de pilot krijgen omwonenden en andere belangstellenden een informatief programma aangeboden, waaronder een rondje met de boswachter. De proef loopt tot eind oktober. De reacties worden gemonitord; na de pilot volgt een evaluatie. Dan wordt duidelijk welke maatregelen er nodig zijn om de Buitenpoort Santpoort-Noord te optimaliseren. Dit betekent een blijvende aanpassing van het station en omgeving.
De kosten voor de pilot zijn afgedekt. Voor de tweede fase, de verbetering van het stationsgebied, moet nog een keuze worden gemaakt wat betreft de uitvoering en de bijbehorende kosten. Zou er wellicht ook een poortwachter komen die service aan de ‘beste reizigers’ verleent?
Station Santpoort Noord is uit 1957 en kan een opknapbeurt beslist gebruiken. De voorbereidingen zijn al getroffen en er staat al een aantal informatieborden en zelfs een tappunt voor drinkwater. En waarom geen koppelteken op het naambord van het station? De NS bedacht ooit dat een plaats met een eigen station geen koppelteken krijgt. Is het station bestemd voor twee plaatsen, bijvoorbeeld Heemstede-Aerdenhout, dan is dat met koppelteken. (Guus Hartendorf)