IJmuiden – De afgelopen jaren heeft er in verschillende vormen tijdelijk een tweede pont gevaren in Velsen. Dit is een groot succes. Dagelijks steken zo’n 5.000 fietsers het Noorzeekanaal over met de pont. Dat een structurele tweede pont voor de bereikbaarheid van de IJmond noodzakelijk is, wordt breed gedragen. Provincie Noord-Holland ondersteunt nadrukkelijk de noodzaak en heeft hier geld voor gereserveerd.
Ook binnen de MRA en bij het Rijk is er draagvlak om mee te werken aan deze structurele oplossing. De financiering hiervoor is nog niet helemaal rond en het proces en de bouw van deze extra pont kosten naar verwachting nog anderhalf jaar. Er is dus een oplossing nodig, en wel zeer snel.
Mogelijke oplossingen
Helaas is die oplossing niet in zicht. Het huidige contract voor inzet van een reservepont in Velsen wil het GVB vooralsnog niet verlengen. Andere opties zijn ook bekeken, maar bleken niet haalbaar. Als er in de komende dagen geen oplossing wordt gevonden, zal er vanaf 14 juli 2023 voorlopig geen tweede veerpont varen in Velsen.
Velsen heeft de volgende oplossingen aangedragen voor de komende anderhalf jaar. De eerste is het verlengen van de huidige constructie. De ervaringen met de huidige inzet van de vijfde elektrische reservepont in Velsen zijn – hoewel niet ideaal – over het algemeen goed. Het GVB/gemeente Amsterdam werkt vooralsnog niet mee aan die oplossing. Dit levert volgens hen een te onzekere en onwenselijke situatie op omdat er te weinig garantie is dat de reguliere veerponten in het Noordzeekanaal kunnen varen volgens het contractuele dienstbetoon; de basis van de afgesproken dienstverlening.
Wat ook zou kunnen is het tijdelijk huren/leasen bestaande pont. Maar het aanbod van beschikbare geschikte (auto)veerponten is zeer mager maar de optie houdt de gemeente open. Tot slot is gekeken naar specifieke voetgangers- dan wel fietsveren. Deze veerponten zijn zeker in grotere mate beschikbaar. Ze kunnen echter niet aan de huidige aanlandplekken aanmeren. Aan de zuidkant kan eventueel de voormalige Fast Flying Ferry steiger hiervoor worden gebruikt. Aan de noordkant is het lastig om snel een toegankelijke, geschikte of nautische veilige aanlandplek te realiseren.
Lange termijn oplossing
Om een betrouwbare dienstverlening voor alle drie de veerpontverbindingen op het Noordzeekanaal op de lange termijn te garanderen, zal bij een structurele inzet van twee veerponten in de IJmond, een zesde elektrische veerpont aangeschaft en geëxploiteerd moeten worden. Het uit de vaart halen van de tweede veerpont druist in tegen het beleid van het Rijk en decentrale overheden om regionaal fietsen te stimuleren. Als de pont één keer per 20 minuten gaat varen in plaats van één keer per 10 minuten, zal een substantieel deel van de huidige (meer dan vijfduizend) dagelijkse gebruikers van de pont voortaan voor de auto kiezen.
Hoe verder?
Het college is teleurgesteld dat het de gemeente Amsterdam en het GVB vooralsnog niet lukt om met enig maatwerk voor de korte termijn de tweede veerpont in enige vorm tijdelijk in de vaart te houden in de IJmond. Het was bekend dat het huidige contract tot 14 juli liep en geen structurele oplossing was.
Foto: archief Jutter|Hofgeest