Zelfs doorgewinterde juristen moesten even goed lezen wat er precies stond, maar uiteindelijk was het duidelijk: de gemeente en provincie mogen van de Raad van State starten met de aanleg van de Hoogwaardig Openbaar Vervoerverbinding (HOV) tussen Haarlem en IJmuiden.
De bijna 200 tegenstanders van de vrije busbaan door Velsen kregen deels gelijk, maar staan toch met lege handen. De hoogste bestuursrechter van Nederland oordeelde woensdag dat het raadsbesluit over het gewijzigde bestemmingsplan (van spoor naar openbaar vervoer) vernietigd moet worden, maar liet het bestemmingsplan zelf wel in stand. Dat gebeurde omdat de punten waar tegen beroep was aangetekend tijdens de procedure alsnog voldoende zijn onderbouwd door de gemeente en provincie.
De uitspraak van de Raad van State betekent dat het bestemmingsplan over het HOV-tracé onherroepelijk is, want er is geen beroep meer mogelijk. Dat zorgt voor opluchting bij de voorstanders en onbegrip bij de tegenstanders van de vrije busbaan. ‘Waar zijn bestemmingsplannen nog voor als er toch gewoon gebouwd mag worden?’, reageerde één van de tegenstanders op Twitter.
De aanleg van de HOV gaat naar verwachting eind september van start. Op meerdere plaatsen was al begonnen met voorbereidende werkzaamheden, zoals het verwijderen van bomen en struiken.
De HOV moet zorgen voor een betere bereikbaarheid van onder andere IJmuiden, Velsen en Driehuis. De bussen gaan vaker rijden en de haltes zijn gebruiksvriendelijker. Met de aanleg van de vrije busbaan is naar schatting 56 miljoen euro gemoeid. (foto: HOV Velsen)