Plaatsen wanddelen Zoutdam IJmuiden indrukwekkend karwei

IJmuiden – De voltooiing van Zoutdam IJmuiden is een stap dichterbij gekomen. Vorige week werden de vijf scheidende wanden geplaatst in het Binnenspuikanaal. De vijf wanddelen vormen samen een negentig meter brede wand van zeventien meter hoog. Het betekent voor Rijkswaterstaat een nieuwe mijlpaal in de realisatie van de zoutdam voor het selectief onttrekken van zoutwater aan het Noordzeekanaal. De operatie duurde vijf werkdagen en is zonder problemen verlopen.

Voor de hijsoperatie had aannemer Van Hattum en Blankevoort het kraanschip Matador 3 ingehuurd. Het kraanschip heeft in vijf werkdagen een wanddeel per dag geplaatst in het Binnenspuikanaal. Elk wanddeel is ongeveer 27 meter breed en 8 meter hoog. De wanddelen variëren in gewicht tussen de 600 en 900 ton. Aan zowel de linker- als rechterzijde van de pijlers, die al in maart werden geplaatst, zijn twee wanden bovenop elkaar geplaatst tot een diepte van 16 meter. Tussen de pijlers is één wanddeel aangebracht, omdat daarboven een stalen zakdeur komt. Aan de onderste wanddelen zijn stalen geleiders aangebracht zodat het water soepel langs de zoutdam kan stromen zonder dat er wervelingen ontstaan.

Hijsen scheidend scherm zuid-onder, (Foto: Ko van Leeuwen)

Peilbeheer

De weersomstandigheden waren van invloed op de voortgang van de hijsoperatie. Zo werd het hijsen van het derde wanddeel, dat aanvankelijk gepland stond voor de vrijdag, vanwege de harde wind pas op zaterdag geplaatst. De wanddelen zijn verder zonder problemen op hun plek aangebracht. Door maatregelen in het peilbeheer te nemen, werd in de dagen vooraf een zo laag mogelijk waterpeil in het Noordzeekanaal gerealiseerd. Hierdoor was nauwelijks waterafvoer nodig en was de stroming in het Binnenspuikanaal minimaal.

Hijsen scheidend scherm midden-onder, Foto: Ko van Leeuwen)

Selectief onttrekken zoutwater

Via Zeesluis IJmuiden stroomt veel meer zoutwater het Noordzeekanaal in dan via de Noordersluis. Door zoutwater selectief te onttrekken voorkomt Rijkswaterstaat dat het Noordzeekanaal te zout wordt, omdat te veel zoutwater negatieve effecten heeft op de natuur, land- en tuinbouw en ons drinkwater. De zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren. Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onderin de zoutdam stroomt het zoute water via het spui- en gemaalcomplex terug naar zee. Het zoete water wordt door de zoutdam tegengehouden en blijft in het Noordzeekanaal.

Hijsen scheidend scherm noord-boven, (Foto: Ko van Leeuwen)

Vervolgplanning

In september brengt Rijkswaterstaat de vier vispassages aan, gevolgd door het installeren van de beweegbare, stalen deur in oktober. De vier vispassages maken het voor vissen mogelijk vanuit zee via het Binnenspuikanaal gemakkelijk naar het Noordzeekanaal kunnen zwemmen en andersom. De zakdeur is nodig om onderhoudsschepen voor het Spui- en Gemaalcomplex het Binnenspuikanaal op te laten varen. Naar verwachting is Zoutdam IJmuiden eind 2024 operationeel. (Foto’s: Ko van Leeuwen)