De overslag in het Noordzeekanaalgebied van de zeehavens Amsterdam, IJmuiden, Beverwijk en Zaanstad is in het eerste halfjaar van 2018 gedaald tot 49,4 miljoen ton. Dit komt neer op een afname van 5,1%. In IJmuiden daalde de overslag tot 9,3 miljoen ton (-4,4%).
De daling in Amsterdam is in het eerste half jaar veroorzaakt door twee ladingstromen: steenkool en olieproducten. De overslag van steenkool daalde in de eerste zes maanden van 2018 met 25,5% tot 6,4 miljoen ton. De overslag van olieproducten daalde met 6,7% tot 22,1 miljoen ton. Die laatste daling wordt verklaard door onder meer onderhoud aan één van de terminals en minder handel op de termijnmarkt in met name diesel.
Tegenover de daling van deze ladingstromen, staan belangrijkste stijgers. Zo is de overslag van overige droge bulk in Amsterdam gestegen met 16,8% naar 5,2 miljoen ton door sterk gestegen import van bouwmaterialen als zand en grind. De overslag van agribulk steeg in het eerste halfjaar met 18,5% naar 3,9 miljoen ton. Van overig stukgoed, waaronder RoRo, daalde de overslag met 1,6% naar 889.000 ton.
De containeroverslag steeg met 29,6% naar 454.000 ton (45.457 TEU), onder meer door de komst van Samskip die een lijndienst onderhoudt met Engeland. De stijging van de containeroverslag is ook terug te zien in het aantal scheepsbezoeken. Dat steeg naar 2514 (+4,4%).
Het aantal zeecruiseschepen dat Amsterdam in het eerste halfjaar bezocht, bedroeg 74 (tegen 53 vorig jaar). Het aantal riviercruiseschepen steeg in het eerste halfjaar van 2018 naar 1.272. Dit waren er vorig jaar in dezelfde periode 1.015.
De import in de Amsterdamse haven daalde de eerste zes maanden met 7,8% tot 24,2 miljoen ton. De export steeg juist met 0,1% naar 16 miljoen ton. Het aantal zeeschepen dat het Noordzeekanaalgebied bezocht, steeg naar 3.938 (+6,2%).
Koen Overtoom, CEO van Port of Amsterdam: ,,De bouwdrift in Nederland zie je terug in de flinke stijging van de overige droge bulk, waar grind en zand onder vallen. Ook maken we met de komst van Samskip een sterke groei door in containeroverslag en zien we dat de short sea niche waarop wij ons richten, zich sterk ontwikkelt. Voor de rest van het jaar verwachten wij opnieuw groei in deze segmenten. Of er ook sprake zal zijn van een aanhoudende daling van de olieproducten, is moeilijk te voorspellen. Wij zijn een echte internationale handelshaven waardoor geopolitieke ontwikkelingen van invloed zijn op de volumes die onze haven passeren. Olieproducten blijven voorlopig een belangrijke ladingstroom voor ons.’’ (foto: Port of Amsterdam)