Velsen – Van 13 tot en met 24 mei vond de landelijke GeoWeek 2024 plaats. Leerlingen van scholen verspreid over het hele land gingen op expeditie met aardrijkskunde onder leiding van een professional. Dat kan op verschillende manieren. Door veldwerk, een bedrijf bezoeken of een gastles krijgen. Gemeente Velsen opende 22 mei de deuren van het stadhuis voor leerlingen van groep 8 basisschool de Zefier en leerlingen van Gymnasium Felisenum.
Door Ingeborg Baumann
Aardrijkskunde? Hoezo dat dan? Je kunt toch alles opzoeken op Google? Maar aardrijkskunde is veel meer, het vak geeft begrip van en voor je leefwereld. Modern aardrijkskundeonderwijs is zo veel meer dan ‘topo’. Het heeft te maken met regionale verschillen, globaliseringsprocessen, de actieve aarde, gebruik en beheer van grondstoffen, natuurlijke risico’s, milieuproblemen, ruimtelijke conflicten, waterbeheer, klimaatverandering, transport en infrastructuur. De kenmerken van gebieden en de relaties tussen gebieden hebben grote invloed op het functioneren van die gebieden. Aardrijkskunde komt ook van pas als je de media wilt begrijpen en volgen, een mening wilt ontwikkelen over de inrichting van de wereld waarin we leven.
Expedities
De leerlingen konden die woensdag aan drie expedities meedoen. Een van die expedities lijkt op Minecraft, er was een digitale puzzel die draaide om het ruilen van grond en er was een speurtocht met quiz dwars door Nederland van 1815 tot nu. Het idee was natuurlijk dat de jongens en meisjes zouden zien hoe aardrijkskunde echt onderdeel in van je dagelijkse leven. Ook bij het werk van de gemeente Velsen.
Minecraft
Het groepje leerlingen van het Feliseum die dat Minecraft- achtige spel doen zijn megadruk met het zoeken naar codes. Even voor diegenen die geen idee hebben wat Minecraft is: in Minecraft bepaal jij hoe je de wereld vormgeeft. Er zijn veel manieren om in deze ‘blokkerige’ zandbak te spelen. Wil je gewoon de nacht overleven of bouw je liever een kunstwerk? Jij bepaalt welke ervaring je wilt beleven. Er zullen nu mensen zijn die het nog niet snappen, dat snappen we. Maar ga er maar van uit dat de gemiddelde acht- tot zestienjarige dat wel weet. Zo is Arief (14) bezig met iets dat Windpark Deil heet en zegt: ,,Ik ben een locatie aan het zoeken met behulp van wind coördinaten. En aan het eindpunt krijg ik dan een code.’’ Daarna gaat hij gauw verder want tsja, het wordt toch een prestigekwestie om te winnen. Jeroen (13) heeft het er ook druk mee. Hij heeft dan weer een ander windpark en moet vragen oplossen. ,,Door op de kaart te kijken kan ik zien welke kant ik op moet.’’ Daan (13) is helemaal gefocust, probeert wat uit te leggen maar geeft dat al snel op. Maar goed, de boodschap dat aardrijkskunde meer is dan weten wat de hoofdstad van pakweg Australië is, wordt spelenderwijs duidelijk.
Op de voorgrond Arief, achter hem Jeroen en Daan die heel even tijd konden vrijmaken voor een fotomomentje. Foto: Ingeborg Baumann