PARTNERBIJDRAGE
Contentmarketing wint terrein. Het wordt door steeds meer bedrijven en bureaus gebruikt. Maar wat is het nu precies? Contentmarketing is een strategische marketingaanpak die focust op het creëren en verspreiden van waardevolle en relevante en content. Hierbij is het doel om een specifieke doelgroep aan te trekken én te behouden. Deze doelgroep moet uiteindelijk een consumentenactie gaan doen, zoals het kopen van producten. Een best breed begrip dus. Hieronder vind je een lijstje met concretere voorbeelden van waar het gebruik van contentmarketing aan bijdraagt:
- Vergroten van het klantenbestand
- Genereren van leads
- Meer verkoop generen
- Naamsbekendheid vergroten
- De aandacht trekken van de doelgroep
- Interactie krijgen met de (online) doelgroep
Waar komt contentmarketing vandaan?
Consumenten worden doodgegooid met advertenties en reclames. Op de televisie, social media, radio en op Google zie je overal bedrijven staan die producten of diensten willen verkopen. Content marketing is juist niet direct gericht op conversie. Het is gericht op de lange termijn. Men heeft gezien dat er te veel aanbod is en dat de consument behoefte heeft aan waardevolle informatie. Door content te leveren waar de consument iets aan heeft, wordt je als merk gezien als waardevolle informatiebron. De term contentmarketing is in 1996 ontstaan. Deze vorm van marketing bestaat echter al veel langer. Tegenwoordig zijn er genoeg content marketing bureaus die de waarden kunnen overbrengen voor jouw bedrijf.
E-mail binnen de contentmarketing
E-mail marketing is een hele geschikte manier om je content te verspreiden. Je begint met het opstellen van een mailinglijst van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw merk. Het is persoonlijk, direct en target een hele specifieke doelgroep. De onderwerpen van deze mails kunnen heel divers zijn. Zo kun je interessante feitjes over het vakgebied vermelden, nieuwe producten of aanbiedingen op producten promoten, aankondigingen van events doen en bijvoorbeeld instructievideo’s laten zien. Net zoals content marketing bureaus, zijn er ook een hoop bureaus helemaal gespecialiseerd op e-mail marketing. Benieuwd naar welke bureaus er voor jou klaar staan? Je kunt een uitgebreid overzicht vinden bij Sortlist.
Door het gebruik van content marketing kun jij jezelf dus relevant maken voor de eindgebruiker. Het advies is dan ook om zo snel mogelijk aan de slag te gaan met het maken en delen van relevante content. Weet jij al wat jouw organisatie voor toegevoegde waarden heeft? Begin vandaag nog met het maken van video’s, foto’s, blogs, e-mails of het bouwen van een relevante website!