Op het Vellesan College heeft iedere brugklas een mentor, maar ook twee peerleaders. Dat zijn leeftijdsgenoten uit de tweede klas die hen helpen op hun draai op school te vinden.
“We zijn een aantal jaren geleden met het Peer-to-Peer project, een landelijke organisatie, gestart”, vertelt Ron Reus, biologiedocent en één van de drie Peer-to-Peer-coördinatoren van het Vellesan College. “Peerleaders doen namelijk andere dingen dan een mentor kan doen. Ze vertellen de brugklassers bijvoorbeeld wie er streng is, wie het leukste les geeft of met wie je kunt lachen. En omdat peerleaders medeleerlingen zijn, zien ze elkaar ook op andere momenten op school. In de pauzes of op het schoolplein bijvoorbeeld. We hebben gemerkt dat de peerleaders daardoor ook heel goed zijn in probleempjes oplossen voor het problemen worden. Ze zien en merken dingen die zich buiten het zicht van de mentor afspelen. De peerleaders zijn dus op vele fronten belangrijk bij het bieden van een fijne schoolomgeving voor de brugklassers.”
“Peerleaders krijgen van de coördinatoren verschillende trainingen”, vertelt Ron Reus over de opleiding van de leerlingen die zich hiervoor opgeven. “Dan leren we ze met name dingen als hoe je een gesprek kunt voeren, hoe je moet presenteren – ze geven hun brugklassen namelijk ook lessen, over pesten of andere zaken die ze belangrijk vinden – en we leren ze hoe je zorgt voor een veilige omgeving op school waarin iedereen gerespecteerd wordt. En we leren ze ook bij welke problemen of situaties het belangrijk is de mentor of zorgcoördinator in te schakelen. Peerleaders leren in een schooljaar verantwoordelijk te zijn voor anderen én zichzelf waardoor ze er zelf ook veel aan hebben. En als bewijs van wat ze geleerd en gedaan hebben, krijgen ze aan het eind van het jaar tijdens een leuke dag hun peerleader certificaat.” Foto: aangeleverd