Zorg dat je goed voorbereid van start gaat. Dat was de belangrijkste tip waarmee de bezoekers van de Startersarena naar huis gingen. Met de aanwezigheid van diverse startende en oriënterende ondernemers was de tweede editie in het Beverwijkse Adviescentrum van Rabobank IJmond een groot succes.
De Startersarena werd geopend door Ron Eman, directeur Bedrijven van Rabobank IJmond. ,,Het is een goed moment om te ontdekken wat uw drijfveer is, want dit jaar trekt de economie nog verder aan. Zeker in de IJmond. In deze krachtige regio is in veel sectoren sprake van een bovengemiddelde groei.’’
Na het welkomstwoord werd het panel voorgesteld waarin een accountant, medewerkers van de bank en verschillende marketing- en communicatiespecialisten zitting hadden. Op basis van een aantal stellingen kwam een levendig debat op gang waar alle aanwezigen iets van opstaken. De panelleden gaven tips en trucs om te voorkomen dat de starters tegen zaken aanlopen die ze niet hadden voorzien.
De eerste stelling ging over de vraag of je kunt starten zonder ondernemingsplan. ,,Ik vind dat je wel iets op papier moet zetten als houvast voor jezelf’’, reageerde fotograaf Ron Pichel, sinds 1 januari zelfstandig ondernemer. ,,Het zorgt ervoor dat je vooraf nadenkt over kansen, risico’s en de doelgroep die je wilt bereiken.’’ Online zijn handige tools te vinden die starters helpen bij het opstellen van een ondernemingsplan.
Bij het aanvragen van een financiering heb je zo’n plan trouwens wel nodig, zei accountmanager MKB Job Worm. ,,Natuurlijk is het cijfermatige deel voor ons erg belangrijk, maar een ondernemingsplan moet ook passie uitstralen. Daarmee kun je er als starter voor zorgen dat het glas voor ons, als bank, half vol is. Besteed dus voldoende aandacht aan de eerste pagina’s van je plan.’’
Accountant Rob Gaal van Deijle en Veldt: ,,Je moet als ondernemer altijd oog houden voor de financiële mogelijkheden en onmogelijkheden. Zolang je realistisch blijft kun je er heel lang een goede boterham mee verdienen.’’
De communicatie- en marketingspecialisten in het panel waren unaniem in hun oordeel dat ondernemers anno 2016 niet zonder een goed netwerk kunnen. Zowel online als offline. ,,Je hebt een platform nodig om uit leggen wat je doet’, aldus Kevin Sars. ,,Een website is een uitstekend middel, maar je kunt social media ook prima inzetten om contact te leggen met potentiele opdrachtgevers. Het resultaat moet wel zijn dat je offline met elkaar afspreekt voor een kop koffie. Net als dat het belangrijk is dat je onderdeel gaat uitmaken van een ondernemersnetwerk.’’
Aan het einde van de Startersarena bleek dat vrijwel alle vragen van de deelnemers waren beantwoord. In sommige gevallen werd een vervolgafspraak gemaakt met de panelleden of medewerkers van de bank. Daarna was het tijd voor één van de belangrijkste elementen van het ondernemerschap: het netwerken.
Bent u startende of oriënterende ondernemer en wilt u de volgende Startersarena van Rabobank IJmond bijwonen? Bel dan (023) 51 33 600 of mail naar bedrijven.ijmond@rabobank.nl. Aanmelden kan ook via www.rabobank.nl/ijmond. De volgende Startersarena vindt plaats op 13 juni 2016. (foto: Rabobank IJmond)