Velsen – Een jaar nadat in IJmuiden het inlooppunt Sluis 751 werd geopend, is zo’n voorziening nu ook in Velsen-Noord een feit. Gisteren opende wethouder Marianne Steijn in wijkcentrum De Stek het tweede fysieke contactpunt voor inwoners van de gemeente Velsen. Iedereen met vragen op het gebied van wonen, werk, gezondheid, financiën, vrijetijdsbesteding en sociale contacten kan hier terecht. Zo worden de inwoners volgens de wethouder beter en duidelijker ondersteund.
Met het eerste contactpunt in IJmuiden heeft de gemeente Velsen in een jaar tijd veel positieve ervaringen opgedaan. Marian Langeveld, coördinator van de sociaal wijkteams in Velsen: ,,We hebben het contactpunt ingericht omdat we merkten dat het soms onduidelijk was waar mensen moesten zijn met hun vragen. Hier heeft iedereen toegang tot maatschappelijke ondersteuning op één punt. Met elkaar bekijken we bij welke hulpverlener een vraag thuis hoort. Dat kan iemand van Socius Maatschappelijk Dienstverleners zijn of van MEE & de Wering, maar ook iemand van het Sociaal Wijkteam. Daarin zitten ook vertegenwoordigers van die organisaties, maar ook van Welzijn Velsen en wijkverpleegkundigen.’’
Dat het contactpunt voor Velsen-Noord in wijkcentrum De Stek zou komen, lag voor de hand. Marianne Steijn: ,,Als je iets een mooi buurtcentrum kunt noemen, dan is het wel De Stek. Hier gebeurt echt van alles, van jongerenwerk tot biljarten, kaarten, dansgroepen, enzovoort. Dit is echt een ontmoetingsplek, dus hier moet je zijn als gemeente.’’ Lang niet iedereen weet welke vormen van ondersteuning de gemeente Velsen haar inwoners biedt. Soms is men echter wel op de hoogte, maar is de drempel te hoog om bij persoonlijke problemen het gemeentehuis binnen te lopen. In een laagdrempelige setting zoals die in het wijkcentrum van toepassing is, voelen mensen zich vaak wat meer op hun gemak. Doordat verschillende hulpverlenende instanties hun krachten hier bundelen, kan iemand snel verder geholpen worden.
Nieuwe samenwerking
Het initiatief voor de contactpunten klinkt zo logisch, dat je jezelf gaat afvragen waarom ze niet al tientallen jaren bestaan. Steijn wijst erop dat in de afgelopen dertig jaar veel overheidstaken zijn wegbezuinigd. Ook de individualisering van de maatschappij speelt een rol. Mensen kunnen steeds minder terugvallen op hun eigen sociale netwerk. Steijn: ,,We hebben het goede van vroeger behouden en we hebben geleerd dat we mensen niet iets moeten opdringen. We zeggen dus niet meer wat wij vinden dat goed voor ze is, maar we vragen hen wat zij nodig hebben.’’ Eén van de onderdelen van deze nieuwe samenwerking is BAAK (Buurt Advies Administratie Kafé), een gratis adviespunt bij financiële vragen. Steijn: ,,Door met mensen in gesprek te gaan, kunnen we erachter komen wat de oorzaak van schuldenproblematiek is. Vaak zijn er regelingen waar de vrijwilligers mensen op kunnen wijzen.’’
Veerkrachtige wijken
In het raadsakkoord van de gemeente Velsen voor de periode tot en met 2026 staat: ,,In Velsen hoef je je nooit buitengesloten te voelen. We hebben namelijk veerkrachtige wijken waar alle inwoners meedoen en waar mensen naar elkaar omkijken.’’ Volgens Steijn speelt een contactpunt als dit hierin een belangrijke rol: ,,Stel je voor dat er onrust of overlast in een wijk is. Als je zelf goed in je vel zit, dan heb je de veerkracht om dat de baas te kunnen worden. Als jouw eigen draagkracht groter is, kun je meer draaglast aan. Dat maakt een wijk sterker. Het begint met dit soort dingen. Wie groot wil dromen, moet klein beginnen!’’ Kijk op www.swtvelsen.nl voor meer informatie.
Fotobijschrift: Wethouder Marianne Steijn verrichtte gisterochtend de officiële openingshandeling: het opzetten van de parasol bij het inlooppunt van BAAK. Foto: Jutter | Hofgeest