Velsen-Noord – Op basisschool De Plataan in Velsen Noord was het afgelopen woensdag weer de ‘Grote Rekendag’. Een dag waarop rekenen centraal staat op een ludieke en leerzame manier. Het doel is om kinderen door onderzoek te laten rekenen, waarbij hun directe belevingswereld het uitgangspunt is. In alle groepen werd op het goede leerniveau aandacht besteed aan rekenen. Zo liepen leraren in groep 1 en 2 en alle leerlingen in te grote of te kleine kleren omdat de kinderen het verschijnsel ‘verhoudingen’ gingen verkennen.
In groep 7 en 8 leerden de leerlingen vanuit afbeeldingen de gebruikte schaal te achterhalen. Hierbij vormde de mens een belangrijke referentie. Vervolgens ontdekten ze welk effect het vergroten heeft op de oppervlakte en de inhoud van voorwerpen. In de laatste activiteit hebben de kinderen de verhouding tussen de afstand tot een lichtbron en de grootte van de schaduw ontdekt. Deze gegevens hebben zij vervolgens in een lijngrafiek verwerkt.
Directeur Mieke Alkemade is erg tevreden over het verloop van de dag. “We laten onze leerlingen zien dat rekenen helemaal niet saai is maar juist heel leuk en nuttig kan zijn in het dagelijkse leven. We willen de angst voor cijfers wegnemen en de kinderen uitdagen met rekenen hun wereld te begrijpen. Belangrijkste is dat de angst voor rekenen wordt weggenomen. Want kinderen denken te snel dat ze niet kunnen rekenen en over die verkeerde veronderstelling willen wij ze zo vroeg mogelijk heen helpen. En de kinderen vonden het ook dit jaar weer geweldig. Dat is misschien wel het belangrijkste winstpunt van deze dag. Rekenen is niet eng, het is erg leuk en minder moeilijk dan je denkt.”