IJmuiden- Vrijdag scheen het zonnetje, er waaide een lekker briesje en de Blauwe Vlag wapperde fier op het schone strand met op de achtergrond zee en jachthaven met goede waterkwaliteit. Beter kan het niet. Wethouder strandzaken Bram Diepstraten was dan ook trots dat hij de Blauwe Vlag weer in top kon hijsen. Iedereen was blij trouwens. Deze vlag is het internationale herkennings- en kwaliteitssymbool voor schone stranden met goede waterkwaliteit en mag sinds 2016 weer gevoerd worden op onze stranden in IJmuiden en Velsen-Noord en Jachthaven Marina Seaport.
Door Ingeborg Baumann
Dat lekkere briesje bleek voor sommigen toch een beetje te pittig want de speech van Diepstraten werd in Paviljoen Noordzee gehouden. Beter voor de camera’s en telefoons van de aanwezigen want het is toch een momentje. Zes jaar lang was het strand en de jachthaven niet schoon genoeg voor dit internationale symbool. Overigens vragen de locaties de Blauwe Vlag onderscheiding vrijwillig aan. In de praktijk betekent dit dat jachthavens en stranden moeten voldoen aan een aantal belangrijke criteria zoals schoon (zwem)water, goede sanitaire voorzieningen en een hoge mate van veiligheid.
Mooie erkenning
Diepstraten: ,,Het is voor ons een erkenning van de kwaliteit van onze stranden. We investeren hier veel in, waarbij duurzaamheid, natuur en milieu belangrijke onderdelen zijn. De criteria van de Blauwe Vlag vormen daarbij een goed instrumentarium. Iedereen op onze stranden weet met de Blauwe Vlag waar hij of zij aan toe is. We doen dit trouwens niet alleen als gemeente. Ook de ondernemers en andere partners zetten zich volop in om ervoor te zorgen dat iedereen kan genieten van onze mooie en schone stranden.”
Rots in de branding en Golden Key
Onder de belangstellenden was ook Peter de Bie van Beach Inn. Hij werd nog gecomplimenteerd met de Gouden Green Key, hét internationale keurmerk voor duurzame bedrijven in de recreatie- en vrijetijdsbranche en zakelijke markt. Bedrijven met een Green Key keurmerk doen er alles aan om het milieu te sparen, zonder dat hun gasten inleveren op comfort en kwaliteit. Zij gaan daarbij een stap verder dan de normale wet- en regelgeving vereist. Ook het Leonardo Hotel heeft zowel de Green- als de Golden Key. En dat is best een compliment waard, benadrukt de wethouder.
Frans Kok van Paviljoen Noordzee kreeg onlangs een Rots in de Branding speld uitgereikt vanwege de strandtaxi waarmee hij niet alleen de eigenaren van de strandhuisjes van dienst is maar ook heel veel mensen blij maakt die -ondanks beperkingen of ziekte- willen genieten van ons strand. Diepstraten roemt ook nog de inspanningen van de enthousiaste en betrokken vrijwilligers van de IJmuider Reddingsbrigade die zorgen voor de veiligheid. Geen makkelijke klus met de pieren, de grootte van onze stranden, de vaak harde wind en de waaghalzende kitesurfers.
Waterkwaliteit
Dat de kwaliteit van het water de laatste jaren niet optimaal was heeft onder andere te maken met de scheepvaart in het Noordzeekanaal en dat er schepen in de wacht liggen voor de sluizen. Diepstraten: ,,Op een aantal criteria, zoals de kwaliteit van het (zwem)water is de gemeente afhankelijk van externe partijen en factoren.’’ De Blauwe Vlag is één jaar geldig: jaarlijks wordt opnieuw aan de hand van controles bekeken of de stranden en jachthavens nog aan de vereisten voldoen. Dus houden zo!
IJmuiden aan Zee
Citymarketeer Friso Huizinga: ,,Dat we de Blauwe Vlag weer terug hebben is erg belangrijk, want er zijn steeds meer bezoekers die eerst kijken of een strand over een dergelijk kwaliteitssymbool beschikt. Het draagt dus bij aan de aantrekkelijkheid van de gemeente Velsen in het algemeen en IJmuiden aan Zee in het bijzonder. Wij zijn er blij mee en ik weet zeker dat dit ook voor het toeristische bedrijfsleven geldt!”
Foto: Reinder Weidijk