IJmuiden – Afgelopen donderdagmiddag vond de Seniorenmarkt plaats in de Bibliotheek IJmuiden. En blijkbaar hebben heel veel senioren behoefte aan antwoorden op hun vragen over zorg, veiligheid, financiën, rouw, eenzaamheid, activiteiten én onderling contact want de belangstelling was enorm.
Door Ingeborg Baumann
Wethouder Gideon Nijemanting opende de markt maar intussen waren de senioren al druk bezig met informatie verzamelen aan de kraampjes van Socius, Sociaal Wijk Team Velsen, WonenPlus, de bibliotheek, Velison, Zorgbalans, de wijkverbinder, Wmo, de Ouderenbond, Vrijwillig Welzijn, hospice de Heideberg, SportSupport, de Voedselbank en vooral de wijkagenten. Want zoals Nijemanting zegt: ,,De samenleving wordt steeds ingewikkelder en deze organisaties kunnen u helpen met uw vragen. Zoek ze op en stel je vragen met betrekking tot zorg, financiën en veiligheid. Zoek elkáár ook op!’’ Dat laatste gebeurde in ieder geval. Er werd koffie gedronken, van zoete en zoute koekjes gesmikkeld en ervaringen, goede en slechte, werden gedeeld. Want waar ontmoet je die dame uit Driehuis die graag wil blijven tennissen in de buitenlucht en de meneer uit IJmuiden die best wil doorstromen naar een levensloopbestendige woning maar niet weet waar en hoe? Hier dus.
Wijkagenten Cyriel en Karin
Heel druk is het bij de kraam van wijkagenten Cyriel Duinmeijer en Karin van Dijk, die tips geven hoe senioren, en wij allemaal eigenlijk, oplichters kunnen herkennen en wat we kunnen doen als we de situatie niet vertrouwen. Zowel online als in het dagelijks leven zijn criminelen actief die fraude plegen en mensen oplichten. We kennen allemaal wel voorbeelden van de babbeltrucs. Een agent komt uw waardevolle spullen thuis ophalen om deze veilig te stellen of een bankmedewerker heeft uw pincode nodig, omdat criminelen uw inloggegevens van uw bankrekening hebben. Het kan je zo maar gebeuren. Je schoonmoeder waar is ingebroken, de kluis uit de muur is gerukt met daarin al haar sieraden en bankpas en dat dan de ‘politie’ belt om te vragen naar haar pincode zodat ze de ‘boeven’ kunnen achterhalen. Of dat er iemand aan de deur staat met een stomme smoes en je uit de goedheid van je hart geld ‘voorschiet’ anders kan de meneer/mevrouw de garage niet bellen om de kapotte auto weg te laten slepen. En natuurlijk de appjes van je ‘kinderen’ die zogenaamd een nieuw telefoonnummer hebben, niet meer bij hun bankgegevens kunnen en je vragen om hun rekeningen even te betalen. De oplichters worden steeds sluwer en slaan steeds vaker toe. Hoe kun je je daartegen wapenen?

Schaamteloos opgelicht
Karin: ,,Het komt helaas zó vaak voor dat deze doelgroep schaamteloos wordt opgelicht. En dan hebben we het alleen nog over de gevallen die bekend zijn. Want vaak melden mensen het niet eens, waarschijnlijk uit schaamte. Bang om niet voor vol te worden aangezien omdat ze er zijn ingetrapt. Want die meneer van de Nuon die aan de deur komt heeft identificatie bij zich en je laat hem gewoon binnen. De verhalen aan de telefoon lijken betrouwbaar en je geeft je bankgegevens en je pincode. Hoe meer voorlichting we geven hoe beter het is. Waarschuw ook je ouders en de senioren in je buurt. Al kunnen we maar vijf gevallen voorkomen vandaag is deze bijeenkomst al waardevol.’’ De wijkagenten zijn bereikbaar via 0900-8844. In Velsen werken ook zogenoemde wijkverbinders, die mensen kunnen helpen met allerhande zaken. Zij zijn bereikbaar via samenspel@velsen.nl.

Laagdrempelig
Anne Eijnwachter, seniorencoach bibliotheek, is blij met de drukte in de inmiddels een tikkeltje te warmgestookte bibliotheek. ,,Geweldig om te zien, er is blijkbaar behoefte, aan maar deze opkomst overtreft al onze verwachtingen. Het is ook een heel laagdrempelige middag, je hoefde je niet aan te melden.’’ Er worden intussen stoelen aangeschoven en de eerste ‘bakkies worden gedaan’.’’ Gatha (81) zit aan de koffie en vertelt: ,,Mijn computer doet gek en ik moet een nieuwe laptop kopen. Dus ik zocht iemand die mijn programma’s kan overzetten. Die heb ik gevonden bij Wonenplus, ze hebben daar mensen die die klussen doen. Nu alleen nog iemand regelen die met me mee wil om de laptop te kopen.’’

Geraniums
,,We hebben geen geraniums, dus daar zitten we niet achter’’, zegt een echtpaar uit Driehuis. ,,Mijn vrouw heeft een nieuwe knie en we zoeken hulp in het huishouden. Dat is niet zo gemakkelijk, je krijgt pas hulp als het écht noodzakelijk is.’’ Overigens is een vaker gehoorde opmerking dat juist in Driehuis, waar veel ouderen wonen, er niet veel is voor senioren. Weinig winkels, geen supermarkt en naar IJmuiden en Santpoort moet je echt wel met de auto. Ook het aanbod aan activiteiten in Driehuis is zeer gering. Dinie (88) is meer te spreken over IJmuiden. ,,Daar is veel te doen en ik probeer aan alles mee te doen. Ik heb hier vandaag bijvoorbeeld opgestoken dat er lessen bestaan die je leren hoe je moet vallen, altijd handig.’’

Hoofdfoto: Vooral bij de stand van de politie was het heel druk. En gelukkig maar want voorkomen is beter dan genezen. Foto: Ingeborg Baumann