Op 12 april zou de Koos van Messel precies 15 jaar dé reddingboot van KNRM-reddingstation IJmuiden zijn geweest. Maar in plaats van een verjaardagsfeest, hebben de vrijwillige redders op maandag 3 april hun nieuwe reddingboot Nh1816 officieel in gebruik genomen. De Koos van Messel gaat een tweede carrière tegemoet in de reservevloot van de KNRM.
Na de woorden ‘Ik wens jullie een behouden vaart’ van de voorzitter van de Raad van Toezicht van de KNRM, Rutger van Slobbe, was het tijd om van wal te steken. Voormalig reddingboot Johanna Louisa was voor de gelegenheid uitgevaren en deed op zee een eerbetoon met een watergordijn aan de Koos van Messel en Nh1816. Reddingbootschipper Ton Haasnoot stapte symbolisch van de Koos van Messel naar de NH1816 over en melde aan de Kustwacht dat vanaf dat moment de Nh1816 de reddingboot van IJmuiden is.
Reddingboot Nh1816 werd al op 2 april 2014 door Koningin Maxima gedoopt aan de Haringkade in IJmuiden. De afgelopen jaren zijn gebruikt om het ‘schip van de toekomst’ uitgebreid te testen. Net als de Koos van Messel is het een all weather boat, die onder de zwaarste omstandigheden moet kunnen functioneren. Met windkracht 12 moet de reddingboot nog kunnen uitvaren, en nog belangrijker, de vrijwillige redders en geredden veilig thuisbrengen.
Met name de arbeidsomstandigheden voor de vrijwillige bemanningen waren punt van aandacht bij het ontwikkelen van de nieuwe reddingboot. De verticale versnellingen zijn in de nieuwe reddingboot teruggebracht, net als het aantal decibels in het stuurhuis en meer zaken die te maken hebben met het vaarcomfort van de vrijwilliger.
De reddingboot is geschonken door de Stichting Goede Doelen Nh1816 en samen met Damen Shipyards, TU Delft en De Vries Lentsch scheepsarchitekten ontwikkeld. (foto: KNRM IJmuiden)