IJmuiden – Hij is engineer en adviseur voor treinbeheersingssystemen, geeft zwemles bij de Watervrienden in IJmuiden en is steward bij voetbalclub Telstar. Toch vindt Johan Mol (61) uit IJmuiden de tijd voor een enorm extra project. Sinds deze zomer maakt hij namelijk deel uit van het figurantenensemble van het veelgeprezen oorlogsspektakel ’40-45, de Musical’. In deze megaproductie, van het Belgische productiebedrijf Studio 100, staat hij, naast gevestigde sterren als Soy Kroon, Gaia Aikman, Dorian Bindels, Babette van Veen en Kees Boot. Daarvoor rijdt hij wekelijks vanuit IJmuiden naar het hiervoor speciaal gebouwde theater in Barneveld.
Johan begon op de leeftijd van 8 jaar met het bespelen van de trompet: ,,Muziek is voor mij altijd een uitlaatklep geweest. Ik had vroeger de ambitie om naar het conservatorium te gaan, maar dat is niets geworden. Wel ben ik altijd nieuwsgierig geweest naar hoe het zou zijn op zo’n groot podium en hoe het er achter de coulissen aan toe gaat. Toen ik een aantal maanden terug de trailer van ’40-45, de Musical’ zag, was ik benieuwd of er al kaartjes verkrijgbaar waren. Op de website stond dat ze mannelijke figuranten zochten. Ik dacht: ‘laat ik eens gek doen!’ En ik schreef me in, maar had geen flauw idee van wat me te wachten stond. We kregen dansles, hadden een gesprek met de productie en onze maten werden opgemeten voor de kostuums. Toen ik een paar weken later hoorde dat ik was geselecteerd, was ik door het dolle heen. Ik was net onderweg naar huis en het was maar goed dat ik niet veel mensen tegenkwam, want ik heb het op de motor uitgeschreeuwd en keihard gezongen.’’
De afgelopen zomer stond voor Johan geheel in het teken van de repetities in Nijkerk en Barneveld. ,,Dat was voor mij een grote belevenis. Ik heb mij erover verbaasd hoe we met zijn allen een paar weken zo’n show in elkaar hebben kunnen zetten. Wat vooral opviel is de saamhorigheid in de groep en de goede en relaxte verstandhouding met de productieleiding.’’ Voor Johan was dit ook meteen een emotionele periode. ,,Ik heb menig keer tijdens de repetities met tranen in mijn ogen gestaan. Door het verhaal word je namelijk met je neus op de feiten gedrukt. Ik kan vele parallellen trekken met dingen die ik meegemaakt heb. Ik ben in oorlogsgebieden geweest zoals Bosnië en ben in Vietnam en Cambodja geweest, waar de gevolgen van oorlog en van racisme nog steeds te zien zijn. Maar ook de gevolgen van huidige oorlogen maak ik mee. Ik geef in IJmuiden zwemles aan kinderen uit Rusland, Oekraïne, Soedan, Afghanistan en nog vele andere landen waar het voor hun niet meer veilig was. Dat komt dan heel dichtbij.’’
Zowel op het toneel als achter de coulissen voelt Johan zich als een vis in het water. De show must go on, ten alle tijden. Ook als het even tegenzit. Johan: ,,Ik moet me in een bepaalde scène op het podium omkleden, maar het bleek dat ik mijn Jodenster aan beide lagen kleding had vastgespeld. Dan gaat een haastverkleding ineens een stuk minder snel. Tot overmaat van ramp viel ook mijn oortje uit, waardoor ik de muziek niet meer kon horen en daardoor niet meer wist waar we in de scène zaten. Met kunst en vliegwerk is het gelukt om mijn kleding op tijd uit te krijgen. Het publiek zal niets gemerkt hebben, maar mijn kleding kon je daarna wel uitwringen.’’
Het meewerken aan een productie als deze kost heel veel tijd. In de repetitieperiode was Johan zes dagen in de week bezet. Nu de voorstellingen begonnen zijn, brengt hij ook de nodige offers. ,,Ik reis twee uur naar Barneveld toe, moet er twee uur van tevoren zijn en ook de voorstelling duurt twee uur. Gelukkig zijn we verdeeld in drie figurantengroepen waardoor we de ene week drie of vier dagen door de week spelen, de andere week alleen op zaterdag en zondag. Maar dan wel twee voorstellingen per dag. Gelukkig zijn we daarna steeds een weekje vrij. Ik kan daardoor niet altijd naar afspraken met familie en vrienden. En eens in de drie weken kan ik geen zwemles geven. Dat vind ik wel erg jammer.’’
’40-45, de Musical’ gaat over twee onafscheidelijke, Rotterdamse broers die, in de Tweede Wereldoorlog, na het bombardement van Rotterdam beide een andere zijde kiezen. Er staan per voorstelling maar liefst 80 acteurs, figuranten en zelfs kinderen op het podium. Johan: ,,Dit is een productie vol technische hoogstandjes. Denk aan acht rijdende tribunes, evenzoveel ledschermen, een rijdende trein, ontploffingen en er stort zelfs een vliegtuig neer. Toen ik mij inschreef wist ik al dat dit niet zomaar een musical zou zijn. Maar dat het zo groot zou worden, zo spectaculair, had ik nooit kunnen dromen. Pas toen we in Barneveld gingen repeteren en de rijdende tribunes en LED schermen werkelijkheid werden, begon het besef te komen.’’
’40-45, de Musical’ is te zien in de Midden Nederland Hallen te Barneveld. Meer informatie en kaartverkoop: www.40-45.nl
Foto: Johan Mol had niet gedacht dat het zo groot, zo spectaculair zou worden. Foto: aangeleverd Royal Promotions