Velsen – Minimaal vier weken moeten alle café’s en restaurants in Nederland de deuren gesloten houden. De overheid nam deze maatregel om de snelle verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen. Een poging om het verbod op te heffen, werd vorige week dinsdag door de rechtbank in Den Haag van tafel geveegd. Horecabedrijven proberen voorlopig er het beste van te maken, al vrezen velen voor hun voortbestaan. Onze redactie belde met een aantal bedrijven in de gemeente Velsen om te horen op welke manier zij te werk gaan om alsnog wat omzet te draaien. deze week deel 2.
IJmuiden – Het team van Van der Meer Restaurant aan de Wijk aan Zeeërweg 31 te IJmuiden had aan drukte in de zaak vorige maand niets te klagen. De tafels, keurig op minstens anderhalve meter afstand van elkaar, raakten meestal goed bezet, al viel de laatste tijd wel op dat er vaker afzeggingen waren wegens ziekte. Evert-Jan van der Meer vertelt: Het aantal besmettingen liep op, dus je ziet zo’n sluiting aankomen. Niet leuk natuurlijk, want het is toch je brood.’’ Vader Stefan heeft ruime ervaring met partycatering en die kennis kwam nu goed van pas. ,,We zijn niet bij de pakken neer gaan zitten, maar meteen bij de eerste lockdown al gestart met de take away. Toen alleen op feestdagen, zoals Koningsdag en Moederdag, maar nu vier dagen per week. Op woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag hebben we elke dag een ander 3-gangenmenu met keus uit twee voorgerechten, twee hoofdgerechten en één dessert. De gasten kunnen het tot 14.00 uur bestellen en daarna afhalen tussen 16.00 en 19.00 uur. We hebben bewust voor een tijdsblok van drie uren gekozen, om te voorkomen dat het te druk wordt in de zaak.’’ Inmiddels wordt gretig van deze mogelijkheid gebruik gemaakt, zodat de keuken van het restaurant gewoon volop in bedrijf is. Op www.vandermeerrestaurant.com is de menukaart te vinden.
Santpoort – Voor Anita en Joris Wietse, eigenaren van eeterij De Bokkesteeg en restaurant Meierij, is het juist in deze tijd van het jaar normaal gesproken topdrukte. Al jaren worden er de lekkerste herfst- en wintergerechten op tafel gezet. ,,Niet alleen wild, maar ook bijvoorbeeld een boeuf bourguignon, dat is een stoofgerecht met rundvlees. Het zijn gerechten die je normaal gesproken thuis niet zo vaak maakt, omdat ze veel tijd kosten.’’ Om de gasten er nu toch van te kunnen laten genieten, worden ze van woensdag tot en met zondag bij de gasten thuisbezorgd. Anita: ,,We deden dat ook al in het afgelopen voorjaar. Elke drie tot vier weken maakten we een nieuw menukaartje en die kaartjes werden door onze medewerkers bezorgd. We hadden al het plan om onze herfst- en wintergerechten te gaan bezorgen, omdat we minder mensen mochten ontvangen.’’ Op de kaart prijken onder meer gerechten als gekonfijte eendenbout, hazenbout en hertenburger, maar ook en ravioli met vulling van paddenstoelen. De kaart is zowel via www.debokkesteeg.nl als via www.meierijsantpoort.nl te vinden.
IJmuiden aan Zee – Hoewel Ang-Jong Hu van Chinees specialiteitenrestaurant Chi Ling aan de Kennemerboulevard 300 altijd graag de dingen positief bekijkt, moet ook hij erkennen dat het een momenteel een kwestie van overleven is. Het restaurant is nu alleen voor afhalen en bezorgen nog in bedrijf. Afhalen kon altijd al, maar bezorgen is voor hem een nieuwe tak van sport. ,,We hebben daar nu ook echt het systeem op aangepast, met een bestelsysteem op de website en we zijn aangesloten bij Thuisbezorgd.’’ De hoop op een mooie omzet tijdens de feestdagen in december heeft hij inmiddels laten varen. ,,Wij zijn ons er heel erg van bewust dat dit langer kan gaan duren. De vorige sluiting ging in op 15 maart en we mochten op 1 juni weer open. Als je uitgaat van dezelfde periode, zit je al in januari. En toen mochten we open met maximaal dertig man in de zaak. Dan ben je steeds politieagent aan het spelen, dat willen we ook niet.’’ Een bijkomende moeilijkheid voor Chi Ling is dat het bedrijf in de bezorgmarkt veel concurrentie ondervindt en niet alleen van andere Aziatische restaurants. ,,Je ziet dat ook Nederlandse zaken nu nasi en bami gaan verkopen. En alle supermarkten zijn natuurlijk ’s avonds ook open, dat werkt ook niet mee.’’ Gelukkig weten steeds meer mensen de afhaal- en bezorgmogelijkheid van Chi Ling te vinden. Bekijk op www.chiling.nl de grote variatie in de uitgebreide menukaart.
Velsen-Zuid – Restaurant De Heeren van Velsen is dezer dagen helemaal gesloten. Voor eigenaren Petra en Lucien van der Wal een moeilijk, maar wel vanzelfsprekend besluit. ,,Onze keuken is totaal niet ingericht op een concept voor afhalen of bezorgen’’, vertelt Petra. Het bedrijf is al 26 jaar gevestigd aan de Meervlietstraat 62 in Velsen-Zuid en heeft in die tijd een uitstekende reputatie opgebouwd met veel gasten die regelmatig terugkomen. Helaas zullen zij moeten wachten tot het de overheid weer groen licht geeft. Petra: ,,Hoe lang het gaat duren? Dat hangt er helemaal van af wat de regering besluit. Een ideale situatie is het niet. Het moet niet nog eens maanden gaan duren, want dat vindt niemand leuk, buiten het feit dat ik niet het werk kan doen dat ik zo leuk vind.’’ Zij en haar man Lucien vervullen zelf een grote rol in de dagelijkse gang van zaken binnen het bedrijf. Normaal gesproken staan ze vijf dagen per week voor hun gasten klaar, maar nu is het muisstil in het pand.
Brasserie De Bank aan de Broekbergenlaan 49 in Santpoort-Noord is momenteel gesloten. Eigenaresse Christie Beths meldt dat er tijdens de vorige coronasluiting weliswaar afhaalmogelijkheden waren, maar dat ze voor deze periode even heeft afgewacht hoe de verdere ontwikkelingen zouden zijn.
Nu inmiddels duidelijk is dat de verplichte sluiting waarschijnlijk langer zal gaan duren, is ze begonnen met het maken van plannen voor volgende maand. ,,We hebben leuke ideeën om van het ijswinkeltje ernaast een afhaalpunt te maken. Daar willen we broodjes en smoothies gaan verkopen. We denken ook aan drie verschillende boxen met tapas erin. Eentje met alleen koude tapas, eentje met alleen warme en een derde met zowel warm als koud erin.’’
Het ligt in de bedoeling om dit in de tweede week van november te gaan realiseren. Intussen heeft ze echter in de afgelopen weken niet stilgezeten. ,,We hebben centrale verwarming laten aanleggen. Tot nu toe hadden we alleen een blaaskachel, maar soms was die net niet voldoende. We hebben ervoor gezorgd dat, als we weer open mogen gaan, het in elk geval lekker warm is bij ons. Verder is de vloer gereinigd en gestoomd en hebben we de opslagruimte in de kelder onder het pand opgeruimd.’’ Christie heeft niet de illusie dat ze met de afhaalmogelijkheden volgende maand het verlies aan inkomsten kan compenseren. ,,Het gaat er vooral om dat de mensen zien dat we er nog zijn en dat ze ons niet vergeten.’’
Teksten: Bos Media Services; foto’s: aangeleverd als niet anders vermeld.