Velsen – Minimaal vier weken moeten alle café’s en restaurants in Nederland de deuren gesloten houden. De overheid nam deze maatregel om de snelle verspreiding van het coronavirus een halt toe te roepen. Een poging om het verbod op te heffen, werd dinsdag door de rechtbank in Den Haag van tafel geveegd. Horecabedrijven proberen voorlopig er het beste van te maken, al vrezen velen voor hun voortbestaan. Onze redactie belde met een aantal bedrijven in de gemeente Velsen om te horen op welke manier zij te werk gaan om alsnog wat omzet te draaien.
Landgoed Duin & Kruidberg moest veel gasten van brasserie DenK en van restaurant Vrienden van Jacob teleurstellen. Alle reserveringen zijn geannuleerd, maar hotelgasten kunnen er nog wel terecht voor een heerlijke maaltijd. Dat laatste bood overigens wel een extra mogelijkheid. Omdat niet altijd alle hotelkamers bezet zijn, konden zakelijke klanten die een reservering in het restaurant hadden gedaan, ervoor kiezen om extra voordelig een hotelkamer te boeken. Op die manier stijgt de bezettingsgraad van het hotel en kan ook in het restaurant nog wat omzet gedraaid worden. Roel Philips vertelt: We kijken of we zo veel mogelijk hotelkamers kunnen koppelen aan bestaande reserveringen van het restaurant.’’ Omdat het deze week nog herfstvakantie is in het midden en zuiden van het land, heeft Duin & Kruidberg over reserveringen nu nog niet te klagen, maar na deze week is de agenda tamelijk leeg. Creatief als men is, werd inmiddels wel iets nieuws bedacht: ,,We hebben in het weekeinde een koek- en zoopiebar voor wandelaars geopend. Dat is normaal gesproken onze buitenbar op het terras. Daar verkopen we nu drankjes en hapjes, zoals saucijzenbroodjes en iets zoetigs. De kaart wijzigt continu, al naar gelang de behoefte.’’ Passanten mogen het lekkers niet ter plaatse opeten, ze moeten het meenemen voor onderweg. Inmiddels kijkt het team van Duin & Kruidberg al voorzichtig naar de kerstdagen. De voorbereidingen zijn gestart, hoewel allerminst zeker is of de geplande activiteiten wel doorgang zullen kunnen vinden.
Voor grillroom pizzeria Ramsis aan de Hoofdstraat 186 in Santpoort-Noord zijn het zware tijden. Normaal gesproken is het een drukte van belang in de zaak, die 35 zitplaatsen telt. Lekker genieten van een shoarmaschotel, een portie spareribs of een rijkelijk belegde pizza in deze sfeervolle ambiance is er nu even niet mij, maar toch is de keuken gewoon in bedrijf. ,,We bezorgen aan huis en de mensen kunnen de gerechten ook hier afhalen’’, vertelt eigenaar Sam. Hoe lang hij dit kan volhouden, is allerminst duidelijk. ,,Ik heb nog niet de helft van het aantal klanten dat ik normaal op een dag heb. Soms zijn er dagen bij met maar twee of drie bestellingen’’, rapporteert hij. Om ruchtbaarheid te geven aan het feit dat hij de mogelijkheden tot thuisbezorgen en afhalen biedt, liet hij in Haarlem-Noord, Santpoort, Velserbroek en Driehuis twee keer drieduizend folders bezorgen. ,,Alles van de kaart kan gewoon besteld worden.’’ Sam hoopt dat spoedig meer klanten van deze optie gebruik zullen maken.
Visrestaurant De Meerplaats aan de Trawlerkade 80 boekt succes met de take-away maaltijden. Een noodgedwongen keuze uiteraard, maar toch een aardig schot in de roos. De omzet evenaart weliswaar niet die van het restaurant op een doorsnee dag, maar compenseert in elk geval wel iets. Bedrijfsleider Robin Smakman: ,,Het loopt aardig. We hebben een aangepaste kaart samengesteld en die is in de webwinkel op onze website geplaatst. We krijgen er veel positieve reacties op. De mensen vinden het fijn dat we dit doen en ze steunen ons daarin ook. Je hoort ook dat men er thuis echt van geniet. Mensen dekken mooi de tafel, scheppen onze gerechten op een bord, ze maken er dus echt een uitje van.’’ Normaal gesproken trekt het restaurant op een weekdag rond de zestig bezoekers, in het weekeinde zijn dat er nog meer. ,,We missen dus wel aantal couverts, het is echt overleven.’’ Ook hier wordt al volop gewerkt aan de voorbereidingen voor de kerstdagen. ,,We hebben het kerstmenu samengesteld en we gaan mooie visschotels verkopen die kunnen worden afgehaald voor kerstavond en voor eerste en tweede kerstdag. De folder daarvoor hebben we al gemaakt. En we hopen natuurlijk dat we met kerst gewoon open mogen gaan, maar dat zullen we moeten afwachten.’’ Smakman verwacht dat veel collega’s hun bedrijf niet overeind zullen kunnen houden, als ze nog langer de deuren gesloten moeten houden. Intussen maakt hij met zijn team van de nood een deugd door onderhoud in de zaak te plegen, zoals het bijwerken van het schilderwerk.
De ligging van brasserie en restaurant De IJmond is uniek, met een fantastisch uitzicht over de haven van IJmuiden. Maar is deze afgelegen plek niet een nadeel voor mensen die gerechten willen afhalen? ,,Nee, de mensen weten ons goed te vinden’’, vertelt Judith Nieborg. Nadat ze eerder dit jaar met haar team al de mogelijkheid creëerde om gerechten te kunnen afhalen, wordt sinds deze week ook bezorgd. Tijdens de gedwongen sluiting in het afgelopen voorjaar koos ze er nog niet voor. Waarom niet? ,,We vinden het best wel spannend en wisten niet of het voor ons wel was weggelegd. Het is niet echt ons ding, mensen gaan toch ook voor de beleving naar een restaurant om te eten. Sinds we weer open mochten gaan, hadden we het afhalen erbij en dat heeft wel lekker gelopen. Over het bezorgen valt nog niet veel te zeggen, dat doen we pas sinds deze week.’’ Een aangepaste menukaart is op www.de-ijmond.nl te vinden, maar de bestelling dient vooralsnog telefonisch te worden doorgegeven. ,,We zijn er wel mee bezig om dat ook via de website te kunnen doen.’’ Onder de noemer De IJmond@HOME worden gerechten in IJmuiden, Driehuis, Velsen-Zuid, Velserbroek en Santpoort bezorgd. Om de kwaliteit te kunnen waarborgen en met verse producten te blijven werken moet wel een dag van te voren worden besteld.
Spijkers IJmuiden opereert pas sinds begin dit jaar onder deze naam na een overname. In de afgelopen zomer is deze voor IJmuiden relatief nieuwe naam goed gevestigd. Het was dus voor het team van dit restaurant best een grote klap, toen duidelijk werd dat de deuren opnieuw dicht moesten blijven voor klanten van buitenaf. De enige gasten die er nu nog welkom zijn, zijn de mensen die in het erboven gelegen hotel verblijven. Voor dit hotel vervult Spijkers IJmuiden namelijk standaard de restaurantfunctie. Het is aan deze constructie te danken, dat men gewoon door mocht gaan met het serveren van maaltijden aan de hotelgasten. Dat zijn voornamelijk werklieden die in de haven van IJmuiden moeten zijn. En jawel, ook hier is afhalen en bezorgen geïntroduceerd om nog iets van de omzet te kunnen terugpakken. ,,In het afgelopen weekeinde was het heel druk’’, vertelt medewerkster Romana. Ze vervolgt: ,,Maar maandag waren het maar drie bonnetjes. En normaal hebben we in het restaurant veel grote en kleine groepen die komen vergaderen en dat combineren met een diner. Die inkomsten vallen nu allemaal weg.’’ Het team van Spijkers IJmuiden denkt volop na over nieuwe mogelijkheden. Deze week werd gestart met complete lunches om af te halen. Als dat een succes is, zal ook een bezorgdienst voor de lunch worden opgezet. (Tekst: Bos Media Services, foto’s: aangeleverd).