Velsen – De horecabedrijven draaien weer volop, sinds de regering besloot om de coronamaatregelen te versoepelen. Beperkingen zijn er nog wel, want de deuren moeten al om 22.00 uur sluiten en door de verplichte anderhalve meter afstand is de capaciteit van veel restaurants, bars en feestzalen minder groot. De grote vraag is echter: hoe staan de bedrijven er financieel voor? Een maandenlange sluiting betekent een forse aanslag op het banksaldo en sommige bedrijven verkeren daardoor in de gevarenzone. Deze krant maakte een rondje langs enkele bedrijven om te peilen hoe nijpend de situatie nu is.
Bij eetlokaal ’t Palet in Santpoort is eigenaar Cor Koster blij met de versoepeling van de regels. Aanvankelijk vreesde hij nog dat men zou kiezen voor een openstelling tot 20.00 uur, hetgeen in eerste instantie door het Outbreak Management Team (OMT) geadviseerd werd. Voor een restauranteigenaar een horrorscenario, omdat veel mensen ervoor kiezen om bijvoorbeeld na het werk ergens te gaan eten en dan bijvoorbeeld pas om 19.00 uur aanschuiven. Met een openstelling tot 22.00 uur kan hij goed leven. In de afgelopen maanden rinkelde de kassa nauwelijks. Weliswaar bestond de mogelijkheid om gerechten af te halen, maar: ,,Dat liep in de eerste lockdown wel aardig, maar het is heel erg teruggelopen. Vergeleken met toen kon je hier de laatste tijd een kanon afschieten. Meerdere collega’s zijn daarom al gestopt met het afhaalconcept.’’ Doordat Cor het eetlokaal met zijn gezin runt, blijven de personeelskosten relatief laag. Een ander voordeel is dat hij zijn zaak runt in een pand dat hij in eigendom heeft. ,,We hoeven dus geen huur af te dragen aan een verhuurder, want dat zou echt een nachtmerrie zijn. Desondanks gaan ook bij ons de spaarcentjes er doorheen, maar je hebt geen keus. Vrolijker worden we er niet van, maar het is nog redelijk te doen.’’
Ook bij café Middeloo in Driehuis profiteert men van het feit dat het pand al vele jaren familiebezit is. De huidige eigenaren huren het weliswaar van hun familie, maar de achterliggende constructie biedt wel iets meer rek dan een doorsnee huurverplichting. Toch had de lockdown ook voor dit bedrijf niet veel langer moeten duren, anders waren er alsnog grote moeilijkheden ontstaan. Gastvrouw Luca Versteege kampt hier echter met een ander probleem: personeelstekort! Het is een zorg die veel horecaondernemers momenteel hebben. Medewerkers zagen hun horecawerk stil vallen en kozen soms voor een carrière in een andere branche. Nu de zaak weer draait, moet men daarom op zoek naar nieuwe medewerkers. Die zijn niet eenvoudig te vinden. Café Middeloo heeft naast de zaak een zaal, die bekend staat als Oma’s Kamer. Hier kunnen feesten gehouden worden, maar uiteraard moet dan alles tot in de puntjes geregeld zijn. ,,We moeten het nu per dag bekijken’’, vertelt Luca. Ze wil graag de service bieden die de klanten van het bedrijf gewend zijn. Soms houdt dat in dat ze een datum op de kalender moet wegstrepen. En hoe staat het met de naleving van de coronamaatregelen die er nog zijn? ,,Dat gaat prima. De QR-codes komen direct bij binnenkomst al op tafel en je ziet dat mensen er rekening mee houden waar ze gaan zitten, zodat ze niet te dicht bij elkaar zitten.’’
Een jaar geleden besloot het team van brasserie Laantje in Santpoort om het over een andere boeg te gooien. De lockdown in verband met het coronavirus vormde daarvoor de directe aanleiding. Eigenaresse Anne Loef bedacht een slimme oplossing om onder de horecasluiting uit te komen. Ze toverde het bedrijf om tot Laantjes Lekkers, met naast de brasserie ook een winkelgedeelte. Hier worden nu allerlei lekkere producten verkocht, die de vaste klanten al kenden van de brasserie. Lany, de moeder van Anne, tevens gastvrouw in het bedrijf, vertelt: ,,de uienchutney, de granola voor in de yoghurt, deze producten maakten we altijd al en worden sinds vorig jaar ook los verkocht. Mede door dat nieuwe concept redden we het nog steeds. Je moet wel spaarcentjes hebben om te kunnen overleven. Anne kan heel zuinig leven, daardoor heeft ze het gered. Maar er moet niet nog eens zoiets gebeuren.’’ Creatief ondernemerschap, zoals het verkopen van complete pakketten voor een high-tea en producten voor kerstpakketten, hielp Laantjes Lekkers door de lockdown heen. ,,Je moet altijd maar proberen om positief te blijven. Wij hebben gelukkig een vaste klantenkring en we zien dat de mensen erg begaan zijn met de horeca. We zitten in een dorp en de mensen leven hier met elkaar mee. Dat kunnen wij goed merken.’’
Opmerkelijk genoeg speelt het eerder genoemde personeelstekort niet bij brasserie De Bank. Eigenaresse Christie Beths is dan ook bijzonder trots op haar team: ,,We zijn een heel sterk team; één team één taak. We gaan niet snel uit elkaar we doen het met z’n allen.’’ Medewerkers van het bedrijf vonden weliswaar tijdelijk elders emplooi, maar keerden vervolgens weer netjes op het vaste honk terug. ,,Omdat ze het simpelweg heel leuk vinden. We hebben niemand verloren.’’ Verloren heeft ze echter wel in financiële zin. Christie kocht net voor de lockdown haar eerste eigen woning, waardoor ze nauwelijks ruimte had om de zakelijke verliezen met privévermogen te compenseren. Van alle regelingen die de overheid in het leven riep voor ondernemers, komt ze alleen voor de Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) in aanmerking. En die compensatie komt altijd achteraf, dus ze moet steeds eerst zelf het benodigde geld bijeen zien te krijgen. ,,De TVL voor het vierde kwartaal van 2021 moeten we nog krijgen. Dat zal nog wel een week of vijf duren. Het blijft puzzelen, maar daar leer je ook weer een hoop van.’’ Voorlopig is het bedrijf alleen op vrijdag, zaterdag en zondag geopend. Een bewuste keuze, omdat dit de drukste dagen van de week zijn. ,,Dit zijn de dagen waarvan we zeker weten dat we dan vol zitten. Mettertijd pakken we de donderdag er wel weer bij.’’ Christie is optimistisch gestemd over de recente ontwikkelingen en houdt de moed erin. ,,Laten we het allemaal maar van de positieve kant bekijken. Als je dit hebt overleefd, kun je een heleboel overleven.’’
Foto: Pixabay