Hoe moeilijk is het om vakbekwaam personeel te vinden?

ZAKELIJK-NIEUWS-LANDELIJK

De arbeidsmarkt in Nederland is nog altijd behoorlijk verhit. Als je op vacature platforms kijkt op internet dan word je overspoeld met een enorme hoeveelheid openstaande vacatures. Werkgevers hebben grote moeite om geschikt personeel te vinden. Vooral in bepaalde sectoren is het erg lastig om mensen te werven. De horeca, de zorg en het onderwijs zijn hier bekende voorbeelden van. Horecazaken moeten soms sluiten omdat er onvoldoende personeel te krijgen is. Scholen kunnen soms het lesrooster niet rond krijgen omdat er te veel vacatures voor leerkrachten open staan. Er wordt van alles gedaan om dit probleem op te lossen. Salarissen gaan omhoog, maar dat zorgt dan weer voor een nieuw probleem, namelijk dat sommige werkgevers die hoge salarissen niet meer kunnen of willen betalen. Mede daarom zijn in 2024 relatief veel horecazaken gestopt.

Efficiënt werven

Voor wie toch op zoek wil naar nieuw personeel is het belangrijk om zo efficiënt mogelijk te werven. Bedenk vooraf via welk kanaal je de meeste kans hebt op succes. Dat hangt sterk af van waar je naar op zoek bent. Jongeren die een bijbaan zoeken, bijvoorbeeld in de horeca of in een winkel, kijken vaak op sociale media of reageren op een oproep die in de zaak is opgehangen. Mensen die een hbo baan zoeken, kijken vaker op platforms die gericht zijn op hun vakgebied, zoals voor financieel deskundigen, medisch personeel of vacatures in het onderwijs. Steeds vaker worden door bedrijven HR Professionals ingeschakeld om de werving te doen. Zij kennen vaak alle kanalen om ervoor te zorgen dat de juiste mensen op een vacature reageren.

Collectieve werving

Bij de opening van een nieuw bedrijf moet er vaak meer personeel worden geworven. Dat kan een flinke uitdaging zijn. Een wervingsbureau als The Next Floor kan hierbij behulpzaam zijn, bijvoorbeeld met het inzetten van een interim HR medewerker. Deze kan de directie ondersteunen bij het vinden van geschikt personeel. De ondernemer kan zich dan volledig richten op alle andere aspecten die te maken hebben met het starten van het nieuwe bedrijf zoals het werven van klanten en andere marketing activiteiten. De werving van personeel kan zo ver gaan dat de HR medewerker beslist wie er wordt aangenomen maar het is natuurlijk ook mogelijk om een aantal kandidaten per vacature te selecteren waaruit de opdrachtgever zelf een keuze maakt.

Het doel is in ieder geval om veel werk uit handen te nemen, zoals het doornemen van tientallen of misschien wel honderden sollicitaties. Na de start van het bedrijf kan het uiteraard ook nuttig zijn om een personeelsadviseur beschikbaar te hebben, bijvoorbeeld voor het opzetten van een personeelsarchief en het in goede banen leiden van de salarisonderhandelingen en andere zaken die geregeld moeten worden. Goed personeel binnenhalen is één ding, ervoor zorgen dat ze willen blijven is een tweede. Zeker als het gaat om een sector met veel concurrentie is dit heel belangrijk.