ZAKELIJK-NIEUWS-LANDELIJK
Mensen die in de jaren 60, 70 en 80 naar school gingen ergeren zich soms enorm aan het taalniveau van ‘de jeugd van tegenwoordig’. Niet alleen chatberichten aan hun vrienden en ouders staan vol taalfouten, ook op andere momenten laat de kennis van de Nederlandse taal het flink afweten. Verontrustend is dat ook docenten die deze kinderen goed Nederlands moeten leren, lang niet altijd foutloos zijn in hun grammatica en spelling. Er gaan weer meer leerlingen naar de Pabo en lerarenopleidingen voor het middelbaar en hoger beroepsonderwijs. Maar die leerlingen moeten dan wel de basiskennis hebben als het gaat om taal.
Aanpakken bij de basis
Kinderen leren op de basisschool lezen en schrijven. Bij de ene leerling gaat dat beter dan bij de andere. Als de basis niet goed is dan ontstaat er al snel een leerachterstand. Dit heeft niet alleen gevolgen als het kind een opstel of andere tekst moet schrijven, maar ook in het latere leven. Een kind dat niet goed kan schrijven en het begrijpend lezen niet onder de knie heeft, loopt tegen heel wat hindernissen op. Daarom wordt er door instanties op gehamerd dat leerlingen op de basisschool goed taalonderwijs krijgen en indien nodig bijles volgen. Dit geldt niet alleen voor kinderen met een andere etnische achtergrond die thuis wellicht een andere taal spreken met hun ouders, maar ook voor veel van oorsprong Nederlandse kinderen.
Taalfouten worden niet gecorrigeerd
Bij steeds meer vakken worden taalfouten niet gecorrigeerd. Als een leerling ene aardrijkskundeproefwerk inlevert dat vol taalfouten staat dan kan hij daar alsnog een hoog cijfer voor krijgen. Vaak regeert de stelling ‘als het maar duidelijk is wat het kind bedoelt’. En daar gaat het dus mis. Want een kind dat met zo’n houding zijn lagere en middelbare school doorloopt zal ook in zijn volwassen leven niet malen om taalfouten. Dat wordt vaak toch wel een probleem bij het schrijven van sollicitatiebrieven of het opstellen van rapporten voor de werkgever.
Bijles Nederlands kan nuttig zijn
Wanneer een leerling op de basisschool of de middelbare school niet voldoende taalvaardig blijkt te zijn dan kan bijles Nederlands uitkomst bieden. Hoe vroeger de leerling een taalachterstand met lezen of schrijven wegwerkt, des te kleiner de kans dat hij er in de toekomst hinder van zal hebben dat er ooit een taalachterstand was. Een bijles docent kan extra oefenen met de leerling door opgaven te maken die de school vaak kan aanleveren. Als uit toetsen blijkt dat er op bepaalde vlakken problemen zijn dan kan hier tijdens de bijles extra aandacht aan worden besteed. Vooruitgang moet dan blijken aan de hand van resultaten van toetsen. Als de bijles zijn vruchten afwerpt kan die worden afgebouwd, als de resultaten niet verbeteren dan kan de aanpak wellicht worden aangepast. Bijles wordt altijd gegeven in nauw overleg tussen de school en het bijlesinstituut c.q. de bijlesdocent. Daarnaast worden uiteraard ook de ouders op de hoogte gehouden van de vorderingen die hun kind maakt.