De verkeershinder tijdens de renovatie van de Velsertunnel in 2016 is het grootst in de spits. Dat verwacht Rijkswaterstaat.
Buiten de spits is de vertraging enkele minuten. Maar afhankelijk van de route en de vertrektijd kan de vertraging stevig zijn en oplopen tot 20 minuten.
In de ochtendspits zijn de wegen richting het zuiden het drukst (dus richting Haarlem, Amsterdam, Schiphol). De ochtendspits komt vanaf 06.00 uur snel op gang en duurt tot circa 09.00 uur. ’s Avonds rijdt het meeste verkeer op de routes naar het noorden; vanaf een uur of 15.00 ’s middags loopt de drukte gestaag op. Het einde van de avondspits is dan rond 18.30 uur.
,,Stap je tussen 07.00 en 08.00 uur ’s ochtends in je auto – het hoogtepunt van de spits – dan kan de vertraging tijdens de tunnelsluiting oplopen tot 20 minuten’’, zegt Arne Oostveen, verkeerskundige bij Rijkswaterstaat. ,,Maar zoek je de randen van de spits op, dan is de vertraging veel kleiner. Ook zal de vertraging in de eerste weken na de sluiting van de Velsertunnel groter zijn omdat iedereen zijn manier van reizen zal gaan bepalen. Wees dus voorbereid en ga nu al bij jezelf na of het mogelijk is om anders te reizen. Eerder of later vertrekken, het openbaar vervoer nemen of de fiets pakken.’’
Het samenwerkingsverband IJmond Bereikbaar maakt fiets- en ov-gebruik op verschillende manieren aantrekkelijker. Zo kunnen werknemers tijdens de tunnelsluiting een beloning krijgen als ze fietsen naar werk (zie www.ijmondbereikbaar.nl). Ook is er tijdens de spits een extra pont in de vaart en rijden er elk kwartier pendelbussen vanaf station Beverwijk naar bedrijventerrein De Pijp en grote werkgevers als Tata Steel en Detailresult.