IJmuiden – De werkzaamheden voor het plaatsen van de vier vispassages van Zoutdam IJmuiden zijn op woensdagmiddag 25 september succesvol afgerond. Aannemer Van Hattum en Blankevoort heeft de vispassages, die langs het Binnenspuikanaal zijn voorgebouwd, de afgelopen dagen op hun plek gehesen. Twee vispassages zijn met inzet van het kraanschip Matador 3 aangebracht bij de pijlers van de zoutdam en twee vispassages zijn langs beide landhoofden geplaatst door de drijvende bok HEBO-lift 7.
De vispassages in de zoutdam maken het voor vissen mogelijk om vanuit zee via het Binnenspuikanaal gemakkelijk naar het Noordzeekanaal te zwemmen en andersom. Zonder de vispassages zouden vissen op een onnatuurlijke manier op een diepte tussen NAP -16m en -23m door de opening van de zoutdam moeten zwemmen.
Aalborstels
De vispassages zijn vier meter diep en bevatten zogenaamde ‘vertical slots’ (tussenschotten) met openingen waar het water zigzaggend doorheen stroomt. Aan de wanden van de vispassages zijn zogenaamde aalborstels bevestigd op grote matten van ongeveer 10 m2. De aalborstels vertragen de stroomsnelheid en bieden schuilplekken voor de vissen, waardoor ze veilig en gemakkelijk door de vispassages kunnen zwemmen.
Afvoeren zoutwater
Rijkswaterstaat bouwt de zoutdam omdat via Zeesluis IJmuiden veel meer zoutwater het Noordzeekanaal instroomt dan via de Noordersluis. De zoutdam is een soort brievenbus om het zoute water weer af te voeren. Dit is nodig omdat zoutwater negatieve effecten heeft op de natuur, land- en tuinbouw en ons drinkwater. Omdat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zakt het zoute water naar de bodem. Door een opening onderin de zoutdam stroomt het zoute water via het Spui- en Gemaalcomplex terug naar zee.
Sluitstuk Zoutdam IJmuiden
In oktober wordt de laatste hand gelegd aan de zoutdam met de installatie van de beweegbare, stalen deur. De zakdeur is nodig om onderhoudsschepen voor het Spui- en Gemaalcomplex het Binnenspuikanaal op te laten varen. De plaatsing van de zakdeur markeert de voltooiing van de zoutdam, die naar verwachting eind 2024 volledig operationeel zal zijn.
Foto: Het inhijsen van de vispassage van de zoutdam. Foto: Ko van Leeuwen via Rijkswaterstaat