Rabobank IJmond kan terugkijken op een geslaagde eerste RaboWeek IJmond. Naar schatting 2.500 leden en klanten van Rabobank IJmond hebben de afgelopen dagen deelgenomen aan de meest uiteenlopende activiteiten, variërend van kennissessies voor ondernemers en verenigingsbestuurders tot een drukbezochte hockeyclinic.
Rabobank IJmond heeft de ambitie haar onderscheidend vermogen te vergroten als bank die een positieve bijdrage levert aan wonen, werken en recreëren in de IJmond. De RaboWeek, waarbij leden en klanten elkaar ontmoeten, kennis delen en inspiratie opdoen, is daar een mooi voorbeeld van.
De eerste activiteit was de Rabobank Ledenavond in het Beverwijkse Kennemer Theater. Daar vertelde directievoorzitter Jakob Klompien dat de fusie haar vruchten heeft afgeworpen. In het eerste jaar zijn de kosten sterk gedaald, wat tot een hoger resultaat heeft geleid. Speerpunten zijn het versterken van de persoonlijke binding met de klanten, het omvormen van vestigingen tot gastvrije, inspirerende (werk)omgevingen voor klanten en medewerkers en het verder uitbreiden van de virtuele dienstverlening.
Het Rabo Fashion & Food Event in de A9 Studio’s in Uitgeest trok meer dan 500 bezoekers. De bomvolle zaal kreeg een wervelende show voorgeschoteld waarin professionele modellen de voorjaarsmode van elf lokale winkeliers presenteerden. Na afloop gingen op de eerste verdieping de gordijnen open van de culinaire catwalk. Zes restaurants uit het werkgebied van Rabobank IJmond hadden hun beste beentje voorgezet om de bezoekers kennis te laten maken met hun kookkunsten, tot groot enthousiasme van het aanwezige publiek.
In de RaboWeek was ook volop ruimte vrijgemaakt voor het delen van kennis. Alexander Heijkamp, sectormanager retail bij Rabobank Nederland en de Belgische trendwatcher Steven van Belleghem gaven ondernemers een inkijkje in de technologische ontwikkelingen en de effecten daarvan op het bedrijfsleven. ‘De rol van de mens in een organisatie gaat structureel veranderen’, voorspelde de Belg. ‘Door de digitalisering wordt de menselijke factor steeds belangrijker. Een robot heeft geen empathie, passie of creativiteit. Een mens wel. Daarom moeten bedrijven investeren in goede medewerkers. Voor het te laat is, want in de Verenigde Staten en Azië lopen ze ver op ons voor.’
De tweede kennissessie was bedoeld voor bestuurders van verenigingen en stichtingen. Zij werden door Danny de Graaf meegenomen in de veranderende wereld van de sponsorwerving. Tijdens een interactieve avond kwamen diverse vraagstukken aan bod en gaf De Graaf bruikbare tips, zoals het formuleren van een goed aanbod met behulp van een moodboard en het investeren in een representatieve website.
Andere activiteiten in het kader van de RaboWeek IJmond waren de fotografieworkshops die in samenwerking met vier lokale fotografen werden gegeven. Hiervoor was veel animo. Dat gold ook voor de Sprookjesmusical Klaas Vaak, die speciaal voor de RaboWeek nog eenmaal werd opgevoerd in het Kennemer Theater. Aan het einde van de RaboWeek IJmond werd door medewerkers van de bank een bijdrage geleverd aan de vrijwilligersactie NL Doet.
De RaboWeek IJmond werd afgesloten met de Rabobank Hockeyclinic (foto). Bijna 400 kinderen kregen op de velden van KHC Strawberries training van Wouter Jolie en Rogier Hofman, de tophockeyers van HC Bloemendaal die vorig jaar met het Nederlands team tweede werden op de Rabo Hockey World Cup in Den Haag. Vrijwilligers van de vier hockeyclubs in de IJmond, HC Spaarndam, KHC Strawberries, BHC Overbos en MHC Uitgeest, zorgden er samen met de professionals van SportWays voor dat de clinic in goede banen werd geleid.
Directievoorzitter Jakob Klompien is trots op het verloop van de eerste RaboWeek IJmond. ‘Het was geweldig om zoveel leden, klanten, vrijwilligers en collega’s te ontmoeten. Dankzij hun enthousiasme en inzet is deze week een groot succes geworden. Dit past goed bij onze coöperatieve kernwaarden en ons motto Een aandeel in elkaar.’
Verslagen en foto’s van de RaboWeek IJmond zijn te vinden op www.facebook.com/RaboIJmond
(foto: Ed Geels Fotografie)