IJmuiden – De tijd heeft zestig jaar stilgestaan en de urgentie om in te grijpen wordt steeds groter. Met deze stevige bewoordingen wordt het concept voor de gebiedsvisie ‘Pont tot Park’ ingeleid. Een document dat zich richt op de mogelijkheden om het centrum van IJmuiden te vernieuwen en toekomstbestendig te maken. De visie is gebaseerd op vier pijlers: voorzieningen, verkeer, woningvoorraad en ruimtelijke kwaliteit. Het plangebied komt grotendeels overeen met de wijken IJmuiden-Noord, IJmuiden-Zuid en het Stadspark. Dit is grofweg het gebied tussen de Heerenduinweg, Minister van Houtenlaan, Kanaaldijk, Grahamstraat, Radarstraat (inclusief de gehele Kennemerlaan) en het Pontplein.
Door Raimond Bos
Vorig jaar deed onderzoeksbureau DTNP onderzoek naar de winkel- en horecavoorzieningen in het centrum van IJmuiden. Het koopgedrag van de consument verandert, er wordt vaker online gewinkeld. Daarom valt te verwachten dat in de komende jaren de behoefte aan vloeroppervlak voor commerciële publieksgerichte functies zal afnemen met een kwart, mogelijk zelfs met een derde. Om het gebied aantrekkelijk en levensvatbaar te houden, wil de gemeente het winkelgebied compacter maken en functies toevoegen en vermengen met elkaar. Plein 1945 krijgt in deze visie een versterkte horecafunctie met een vergrote concentratie van dag- en avondhoreca. Op het Velserduinplein zou, na herinrichting van het gebied, een publiekstrekker moeten komen, zoals een supermarkt. Het gebied tussen het Velserduinplein en Plein 1945 zou een gemengde functie moeten krijgen, met leisure, dienstverlening, wonen en/of maatschappelijke voorzieningen. Gedacht wordt onder meer aan het verplaatsen van de bibliotheek naar deze locatie.
Verkeersdruk
De verkeersdruk op de Lange Nieuwstraat is al jaren (te) hoog en dat gaat ten koste van de leefbaarheid in het gebied. In 2017 werd besloten om het Van Poptaplantsoen onderdeel te laten uitmaken van een ring om het centrum. En de Merwede- en Spaarnestraat deels in te richten voor verkeer in twee richtingen. De bestaande blokkade voor autoverkeer bij het Oosterduinplein zal worden opgeheven. Volgend jaar gaat de gemeente bekijken welk effect deze maatregelen hebben gehad. Op basis daarvan gaat men bekijken of er opnieuw naar de verkeersstructuur moet worden gekeken. Verder speelt ook de parkeerdruk een belangrijke rol in de discussie over de leefbaarheid. Veel mensen in de woonwijken rond het centrum klagen over een gebrek aan parkeervoorzieningen. Dat leidde vorige week zelfs tot een verhitte discussie in het gebied rond de Zeeweg en het Notenboomplein. Uit de gebiedsvisie blijkt dat de gemeente nadenkt over de bouw van een parkeergarage die voor verschillende functies en ontwikkelingen uitkomst kan bieden.
Woningbouw
Haaks op de nu al hoge parkeerdruk staat de ambitie om meer woningen in het gebied te bouwen. De gemeente spreekt van ‘verantwoord verdichten’ en licht dat als volgt toe: ,,Dat betekent dat onder aan de streep verdichten niet ten koste mag gaan van de ruimtelijke kwaliteit en leefbaarheid in de wijken. De hoogste concentratie verdichting voorzien we in de directe nabijheid van de voorzieningen, waaronder de haltes van openbaar vervoer. Een aantal verdichtings- c.q. hoogteaccenten leggen extra nadruk op de pleinen en stadsentrees. De verdichting neemt af richting de randen van het plangebied. Aan de rand zelf is ook ruimte voor verdichtings- c.q. hoogteaccenten vanwege de hoge kwaliteit van het wonen aan (en met uitzicht over) het kanaal en de duinen..’’ Men denkt onder meer aan een woontoren bij het Pontplein, die de entree van IJmuiden moet gaan markeren. Volgens het plan moeten er meer duurdere woningen in IJmuiden komen, om een meer divers woningaanbod te creëren.
Uitzicht
Johan Zwakman is voorzitter van het wijkplatform IJmuiden-Noord en heeft de gemeentelijke visie voor het gebied aandachtig bekeken. In veel elementen, zoals de vernieuwde entree naar het centrum, het compacter maken van Plein 1945 en het plan voor meer avondhoreca op die locatie, kan hij zich wel vinden. ,,De adders onder het gras zitten niet in het centrum. Als wijkplatform kijken wij vooral met veel zorgen naar de IJmuiderstraatweg, het Van Poptaplanstoen en de Homburgstraat. Door de woontorens die daar gepland staan, raken mensen hun uitzicht grotendeels kwijt.’’ Volgens Zwakman is het nog maar de vraag of de bedachte plannen voor de IJmuiderstraatweg kunnen doorgaan, want: ,,Er liggen een gasleiding en twee hoogspanningskabels langs die weg, dus ik weet niet of nieuwbouw daar wel mogelijk is.’’ Ook het bouwen in het park ten zuiden van de Heerenduinweg, weliswaar niet binnen het gebeid van zijn wijkplatform, baart hem zorgen. ,,Dat is een parel van IJmuiden, het is eeuwig zonde om daar te gaan bouwen.’’
Vergadering wijkplatform
Waarschijnlijk komt er geen aparte vergadering van het wijkplatform over de verschenen visie. Het is de bedoeling om het onderwerp te bespreken tijdens de reguliere vergadering die op 10 maart aanstaande gepland staat. Dit hangt mede af van de beschikbaarheid van wethouder Sebastian Dinjens; hij is door het wijkplatform uitgelegd om het plan tijdens de vergadering toe te lichten. Ook wethouder Floor Bal, die woningbouw in zijn pakket heeft, wordt uitgenodigd aan de vergadering deel te nemen, evenals projectleider Bas de Groot. Omdat het een reguliere van het wijkplatform betreft, zal die in elk geval doorgang vinden. Dan zal ook blijken hoe de leden van het wijkplatform denken over de plannen van de gemeente. Dat zijn overigens, zoals de gemeente het zelf in het stuk verwoordt, plannen waarvoor een lange adem nodig is: ,,Van Pont tot Park is niet in een paar jaar afgerond. Het zal van start tot afronding naar schatting tussen de tien en twintig jaar duren.’’
Foto:
De voorpagina van de gebiedsvisie. Foto: gemeente velsen