IJmuiden – Raadslid Floor Bal is het totaal niet eens met het feit dat de gemeente Velsen de financiering voor een tweede pont tussen Velsen-Zuid en Velsen-Noord zelf rond moet zien te krijgen. Die pont houdt de gemoederen heel erg bezig binnen Velsen. En met reden.
Door Ingeborg Baumann
Bal (Liberaal Blauw) stelt in een schrijven aan de Griffie voor het opvragen van stukken ter toetsing aan het aan het *Havilex-arrest: ,,150 Jaar over Zuiderzee naar Amsterdam, 150 jaar door Noordhollandskanaal en volgend jaar 150 jaar door Noordzeekanaal. Amsterdam weert schepen, maar wil de havens toch uitbreiden. Dan mag ik toch constateren dat Amsterdam het Noordzeekanaal wil(de). Dan heb je de lusten, maar ook de lasten. De overtocht van de inwoners van Velsen (IJmond) werd gegarandeerd en zelfs in een overeenkomst vastgelegd. Dat is een eeuw geleden, tijden veranderen dus zou de overeenkomst naar de huidige tijdsgeest dienen te worden geïnterpreteerd en of aangepast. Meer verkeer en stimuleren langzaam verkeer betekent meer ponten. Hier is zeker wel jurisprudentie over hoe je met oude overeenkomsten om dient te gaan.’’ Het Havilex-arrest bepaalt op welke wijze een schriftelijke overeenkomst wordt uitgelegd en is zeer belangrijk in de Nederlandse rechtspraak. (*red)
Daarmee reageert hij op het feit dat de gemeente Velsen tijdens zowel de ochtend- als avondspits twee overvaarten mist. Volgens de gemeente Amsterdam, verantwoordelijk voor de verbindingen over het kanaal, lukt het niet om de afgesproken kwartierdienst te varen. Daardoor vertrekt er ook tijdens de spits een veer per twintig minuten. De enige oplossing om vaker te varen tussen Velsen-Zuid en Velsen-Noord, is een tweede pont voor Velsen. Op dit moment voert de gemeente Velsen met allerlei partijen, zoals de Provincie Noord-Holland, gesprekken om dat nieuwe elektrische vaartuig te financieren zodat het daarna gebouwd kan worden. In de begroting voor 2024 staat dat ’gezien het belang voor de regio’ verwacht mag worden ’dat ook Velsen/de IJmond bijdraagt aan de definitieve financiering’.
Amsterdam geeft geen geld voor tweede pont
Dat vindt Bal op z’n zachtst gezegd raar. ,,Het Noordzeekanaal is gegraven door en voor Amsterdam. Die stad wil van alles, behalve geld geven voor een extra pont in Velsen. En daarom moeten wij zelf een zak geld beschikbaar stellen?’’ Het raadslid wil dit alles tot op de bodem laten uitzoeken.
Foto: Archief Jutter|Hofgeest