Santpoort – Zuid – Afgelopen zaterdag vond de Santpoortrit plaats, uitgezet door Fred Brans, lid van De Hoofdstad Aanspanning. Een heerlijk schouwspel, zo’n optocht van oude rijtuigen. Ook vond op die dag de 17-de bijeenkomst van de Kever Club plaats op Heerlijkheid Brederode, waar de colonne rijtuigen ook langs trok. En dat was een bijzonder moment.
Door Ingeborg Baumann
Bij het historische decor van de ruïne, het kasteel is in de tweede helft van de 13de eeuw gesticht, reden de rijtuigen die pakweg stammen uit de negentiende- en vroeg twintigste eeuw. Op het terrein rond de Ruine stonden de Volkwagen Kevers die natuurlijk ook voor allerlei sentimenten en herinneringen zorgen. De eeuwen smolten samen.
Kevers
De Volkswagen Kever, die werd gebouwd van 1938 tot 2003, is de bekendste Volkswagen, de bekendste Duitse auto, en in het algemeen een van de bekendste auto’s ooit. Tot 1967 werd hij Typ 1, 1200, 1300 genoemd (naar de motorinhoud in cc), maar in de volksmond werd hij, vanwege de vorm, ‘kever’ genoemd, waarna de fabrikant die naam zelf ook ging gebruiken. Van de Volkswagen Kever zijn van 1937 tot 2003 meer dan 20 miljoen stuks geproduceerd. Daarmee is hij de langst en de meest geproduceerde wagen op eenzelfde platform. De zestigers van nu hebben ongetwijfeld zelf, of anders hun ouders, zo’n legendarische Volkswagen in hun bezit gehad en zullen af en toe verzuchten: ‘had ik hem maar bewaard’.
Rijtuigen
En dan de historische rijtuigen met de ingespannen paarden als energiebron. Sommige rijtuigen zijn rijdende musea en heel uniek. De paarden prachtig gepoetst en de in- en opzittenden hebben ook hun best gedaan om er zo mooi mogelijk uit te zien. Het was smullen voor de toeschouwers langs de lange route en het weer ‘viel mee’, dat is al heel wat deze zomer. Een mooie opmaat naar Dorpsfeest Santpoort.
Foto: Met op de achtergrond Heerlijkheid Brederode gingen de rijtuigen op in de omgeving, alsof de tijd was teruggedraaid. Foto: FishEye.events/Jaap Bakker