Jorrit de Ligt (13) uit Santpoort-Noord, lid van IJsclub Haarlem en Shorttrack Haarlem, wil heel graag topsporter worden. Daar werkt hij keihard voor. Dit schaatsseizoen staat hij maar liefst vier keer per week op het ijs, zowel voor trainingen langebaanschaatsen als voor shorttrack.
Hij mocht in september meetrainen met het shorttrack talententeam in Dordrecht. Afgelopen zomervakantie volgde hij een trainingskamp in Zuid-Duitsland en vorige maand nam hij op uitnodiging deel aan Europese wedstrijden shorttrack in Turijn. Daar verbeterde hij al zijn persoonlijke records en won hij op het onderdeel Relay een gouden medaille.
Jorrit: “Al ben ik eigenlijk te jong, toch mag ik met nog drie kinderen van mijn leeftijd een keer per week meetrainen met het Regionaal Talenten Centrum Noordwest. Geweldig! Hopelijk worden we volgend seizoen officieel uitgenodigd voor hun trainingen.” De langebaan- en shorttracktrainingen door het RTC, ook wel de Schaatsacademie genoemd, zijn behoorlijk prijzig. Het RTC verwacht van de deelnemers dan ook dat ze zelf sponsors zoeken. Sowieso hoort bij topsport het vinden van sponsors.
Dus benaderde Jorrit zijn eigen kapsalon in Velserbroek. Waarom nu juist een kapsalon en niet een sportzaak? Jorrit: “Ik kwam bij Cosmo Hairstyling binnen om mijn haar te laten knippen en zag op een tafel een karaf fruitwater met wat glazen en een schaal appels staan. Goh, zij is ook bezig met gezondheid, dacht ik. Misschien wil ze me wel sponsoren. Want sporten is ook goed voor je gezondheid.”
Die toezegging kreeg hij niet zomaar. Winnie de Waal Malefijt, eigenares van Cosmo Hairstyling in Velserbroek, wilde eerst wat meer weten over de sportieve prestaties en inzet van haar vaste klantje. Dus maakte Jorrit een power point presentatie, nam de laptop van zijn ouders mee en liet haar zien wat hij allemaal voor het schaatsen overheeft en wat zijn prestaties tot nu toe zijn. Nu heeft hij zijn allereerste persoonlijke schaatssponsor. Jorrit: “ Doordat Cosmo me met een bedragje sponsort, kan ik nu al leren wat sponsors van je verwachten. Zo kan ik op Facebook en met foto’s op Instagram proberen reclame voor haar te maken. Hartstikke leuk.”