De aanleg van de nieuwe zeesluis IJmuiden heeft deze week een belangrijke mijlpaal behaald. De deurkas van het buitenhoofd, waar straks de sluisdeur in- en uitrolt, is succesvol afgezonken en ligt nu op zijn definitieve positie.
In de afgelopen maanden is de deurkas met een afmeting van 80 meter lang, 26 meter breed en 22 meter hoog ruim 16 meter gecontroleerd afgezonken. Centimeter voor centimeter werd de deurkas met het formaat van een klein flatgebouw volgens plan op de juist diepte gelegd.
Het afzinken gebeurde geautomatiseerd door het zand onder de deurkas weg te spuiten. Met behulp van op afstand bestuurbare spuitlansen en robotarmen is het zand afgevoerd. Met behulp van camera’s onder de vloer van het caisson, sensoren en meetinstrumenten werd dit proces 24 uur per dag 7 dagen in de week gemonitord.
Nu het caisson op zijn plek ligt, wordt de ruimte onder de deurkas opgevuld met beton. In 2019 wordt de deurkas van het binnenhoofd via de caissonmethode op zijn plek gebracht. Deze deurkas is 80 meter lang, 55 meter breed en 25 hoog.
Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. De nieuwe sluis wordt 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep.
Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Aannemersconsortium OpenIJ bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. (foto: Topview Luchtfotografie)