IJmuiden – Dierenambulance Velsen kreeg vrijdagochtend een cheque ter waarde van vijfduizend euro uitgereikt. Het geld – heel toepasselijk uitgereikt op Dierendag – komt van Rabo ClubSupport, een jaarlijkse actie van Rabobank waarbij clubs en verenigingen een bijdrage ontvangen op basis van stemmen die door leden van de bank worden uitgebracht. Met het geld kan het pand, waarin zich de meldkamer van Dierenambulance Velsen bevindt, worden voorzien van een aansluiting op het glasvezelnetwerk van KPN.
Door Raimond Bos
Voorzitter Gerrit van Egmond en secretaris Helen Balm namen de cheque in ontvangst. Zij zijn zelf respectievelijk ruim veertig jaar en ruim vijftien jaar voor de organisatie welkom. Dierenambulance Velsen draait geheel op vrijwilligers en is 24/7 bereikbaar om zieke of gewonde dieren te vervoeren. Omdat de meldkamer zich bevindt op een bedrijventerrein aan de Kromhoutstraat, is er standaard geen glasvezelaansluiting beschikbaar. Voor het aanleggen ervan moet flink in de buidel getast worden: 1.800 euro is nodig om die aansluiting te realiseren. Eerder werd door het bestuur rekening gehouden met 1.500 euro, vandaar dat dit bedrag bij Rabo ClubSupport was aangevraagd. Groot was dan ook de verrassing vrijdagochtend toen Sabine Ophorst van Rabobank Nederland een cheque van 5.000 euro uit een envelop haalde. Het geld is zeer welkom, want binnen afzienbare tijd wil de organisatie zonnepanelen op het dak van het pand laten monteren.
Onvoldoende vrijwilligers
Momenteel draait Dierenambulance Velsen op een team van dertig vrijwilligers. Dat is aan de krappe kant, want eigenlijk zijn vijftig tot zestig mensen nodig om alles soepel te kunnen laten verlopen. Zowel centralisten als dierenhulpverleners en chauffeurs zijn welkom. Op www.dierenambulancevelsen.nl staan de vacatures uitgebreid beschreven. Belangrijk is dat een vrijwilliger tenminste zes uur per week beschikbaar is. De noodzaak voor glasvezel in het pand schuilt in het moderniseren van de communicatiemiddelen. ,,We willen altijd bereikbaar zijn en we hebben snelheid hoog in het vaandel staan’’, licht Helen Balm toe. Ze vervolgt: ,,Straks gaan onze vrijwilligers in de wagens gebruikmaken van tablets in plaats van pen en papier. In ons pand verzorgen we ook de website en de sociale mediakanalen.’’
Veel stemmen uitgebracht
Dat de organisatie een goede reputatie en een trouwe schare supporters heeft, blijkt uit het aantal stemmen dat leden van Rabobank Haarlem-IJmond uitbrachten op Dierenambulance Velsen. Sabine Ophorst: ,,Het bedrag is hoger dan de 1.500 euro die aangevraagd was, omdat heel veel mensen op Dierenambulance Velsen hebben gestemd.’’ Zelf blijkt ze ook tot die groep leden te behoren. Sabine woont in Driehuis en heeft sinds kort thuis een kitten. Toen ze de naam van de organisatie op de lijst zag staan voor het persoonlijk uitreiken van een cheque, aarzelde ze niet om zich voor deze eervolle taak aan te melden. ,,Hebben jullie iets gedaan om meer stemmen te krijgen?’’, wilde ze van het bestuur weten. ,,We hebben dieren gered’’, luidde het antwoord. Van een wervingscampagne bleek geen sprake te zijn geweest. ,,We hebben het alleen op onze posters gezet, maar geen aparte campagne gevoerd.’’
Over Rabo ClubSupport
De Rabobank is een coöperatieve bank zonder aandeelhouders maar met leden, die samen bepalen op welke wijze een deel van de winst van het concern in de samenleving wordt geïnvesteerd. Ze doen dat door hun stem uit te brengen op plaatselijke organisaties. Zo helpt de bank verenigingen en stichtingen met het waarmaken van hun ambities. Dit jaar werd een bedrag van 15,8 miljoen verdeeld over meer dan 33.000 clubs en verenigingen in het hele land. In de regio Haarlem-IJmond werden dit jaar meer dan tweehonderd organisaties verblijd met een bijdrage van de bank.
Er blijken heel veel mensen op Dierenambulance Velsen te hebben gestemd. Foto: Bos Media Services