IJmuiden – Voor veel kinderen kan de zomervakantie niet lang genoeg duren maar voor andere kinderen zijn die zes weken niet oefenen met taal en rekenen nét te veel. Hun niveau gaat achteruit en het gevaar dreigt dat ze het in de volgende klas niet gaan redden. Om dat te voorkomen is 25 juli de Zomerschool Velsen van start gegaan, die zal duren tot 11 augustus voor leerlingen uit de huidige groep 2 tot en met groep 8 van de gemeente Velsen. Afgelopen donderdag kwam wethouder Marianne Steijn een kijkje nemen.
Door Ingeborg Baumann
Het miezert een beetje en Steijn arriveert een heel klein beetje te laat op basisschool De Klipper waar de Zomerschool plaatsvindt. We vergeven het haar want ze is samen met andere wethouders druk bezig geweest met het ruimen van takken in Velserbeek. Storm Poly heeft nogal huisgehouden en met name Velserbeek is nog niet veilig. Carla Oude Groen en Madelon Boot, de coördinatoren van de Zomerschool, staan al met koffie klaar terwijl opvallend uitgelaten, maar niet op hinderlijke wijze, kinderen in groepjes van alles en nog wat aan het doen zijn.
Op tijd aanmelden
Carla vertelt: ,,De aanmeldingen verlopen via alle scholen binnen Velsen en het is zaak je kind, als er een achterstand dreigt, op tijd aan te melden. Via de school dus. De Zomerschool is er bijvoorbeeld als er een dip in de Nederlandse taal dreigt te ontstaan maar ook, en dat is heel belangrijk, gebeurt er veel op sociaal-emotioneel gebied. Je maakt in die twee weken vriendjes en vriendinnetjes die niet bij jou op school zitten en leert andere leerkrachten kennen. Er is een bepaald ritme in een veilige omgeving en een ontspannen sfeer. We zijn er trots op dat we een goed en krachtig team hebben. Het leren gaat ook anders, de kinderen hebben niet eens door dat ze aan het leren zijn.’’
Woorden verzamelen
Er wordt een voorbeeld gegeven van de manier waarop woordjes worden aangeleerd waarop Steijn, zeer betrokken bij zaken die met scholing en ‘iedereen moet kunnen méédoen’ te maken hebben, opmerkt: ,, Dit is eigenlijk de manier waarop het altijd zou moeten gaan.’’
Soeperhelden
Inmiddels worden dozen met groenten binnengebracht van TommyTomato. TommyTomato levert warme lunches vol groente op basisscholen. Zo krijgen kinderen een extra portie groente binnen en leren ze nieuwe smaken kennen. Ze organiseren kooklessen en ‘brengen groenten tot leven’. Bas Turk legt uit: ,,In Nederland blijft de lunchtrommel nog steken bij de witte boterham met hagelslag en draait het eten vaak om vlees ‘met iets erbij’. We werken met een vegetarische groentenmix en zo leren de kinderen al heel vroeg spelenderwijs koken met groenten. Overigens propageren we niet alleen maar vegetarisch voedsel maar draaien het om. Eerst de groenten. Broccoli bijvoorbeeld is een bron van vitamine K en dus een Soeperheld want die vitamine maakt dat bloed stolt. De kinderen leren proeven, ruiken en ja hoor, lusten ze het niet dan mogen ze het uitspugen.’’
Soeperchef
Soeperchef Rogier Bosma geeft een kookles aan dolenthousiaste kinderen. ,,Jullie zijn toch Vissenkoppen? Wie heeft er wel eens haring gegeten? Met uitjes?’’ Dit ter introductie voor het snijden van uien, die in de pastasalade gaan.’’ Ze mogen zelf snijden, geweldig natuurlijk, met een echte koksmuts op. Door het volgen, lezen en snappen van recepten wordt spelenderwijs geoefend met taal en rekenen. Plus dat het met elkaar samenwerken, heel belangrijk, wordt gestimuleerd. Bosw8ter.nl is ingehuurd voor de natuureducatie in de persoon van Evert-Jan Woudsma. In verband met het miezerregentje is er niet veel activiteit vandaag in de moestuin maar die ís er wel. ,,Dat hoort ook bij gezond eten.’’ Wijkverbinder Dennie Bronneberg is zojuist klaar met het geven van kickboxlessen: ,,Om de focus te verleggen en dat ze hun energie kwijt kunnen’’, en er zijn groepjes kinderen respectievelijk aan het spelen in de gymzaal en anderen zijn bezig met een ouderwets treinencomplex. Iedereen vermaakt zich kostelijk.
Echt onderwijs
Coördinator Madelon: ,,Vergis je niet, er is wel een echt onderwijsprogramma. We halen het beste uit de kinderen. Het is ook zeker niet vrijblijvend en echt de bedoeling dat de drie weken worden volgemaakt. Dus niet tussendoor op vakantie en zeker niet bedoeld als vakantie-opvang als de ouders werken.’’ De leerlingen worden aan de hand van hun leeftijd en jaargang ingedeeld in één van de in totaal zeven groepen. Zomerschool Velsen wordt dit jaar voor de derde keer georganiseerd. De gastlessen worden gegeven door professionals en de lessen voor basisvaardigheden worden onderwezen door vijftien medewerkers die een achtergrond hebben in het onderwijs. De grootste groep bestaat uit 22 leerlingen.
Foto 1: Marianne Steijn temidden van de coordinatoren Zomerschool en de mensen die gastlessen geven. Foto: Ingeborg Baumann