IJmuiden – De traditionele veiling van het tweede vaatje haring in restaurant De IJmond heeft een mooi bedrag opgeleverd. Dinsdagmiddag legden ondernemers uit de regio samen 70.000 euro neer voor het tonnetje, dat bovendien een prachtige bestemming kreeg. De uiteindelijke koopster, Brigitte Paulissen van Beter Business, schenkt het aan het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis.
Rond 16.00 uur druppelden de eerste gasten van de haringparty binnen in het restaurant, waar de schalen met verse nieuwe haring al klaar stonden. Een uur later hadden zich al meer dan honderd vertegenwoordigers van het regionale bedrijfsleven verzameld. Ze betaalden allemaal vijftig euro entree voor het goede doel en lieten zich de nieuwe haring vervolgens goed smaken. Dat goede doel werd dit jaar gekozen op voordracht van een bezoeker van het restaurant. Het ingezamelde geld was bestemd voor de stichting Carola Helpt, een organisatie die zich inzet voor het bekostigen van onderzoek naar immuuntherapie, een nieuwe veelbelovende methode om kanker te bestrijden. Eigenlijk was het de bedoeling geweest dat Carola van ’t Schip, de initiatiefneemster van de stichting, zelf aanwezig zou zijn, maar zij moest de bijeenkomst noodgedwongen op afstand volgen vanuit het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis, waar ze was opgenomen.
Rond 17.15 uur werd het eerste vaatje IJmuidense haring op ludieke wijze, geëscorteerd door maar liefst twee wagens van IJmond Transportbegeleiding, aangevoerd. Korte tijd later werd de veiling gestart. Geen veiling per opbod, maar een reeks van 83 biedingen, die bij elkaar opgeteld werden. Waar voorheen Telstar-coryfee Steef Hammerstein de veiling leidde, was die taak dit jaar weggelegd voor zijn collega Peter de Waard. Met veel humor wist hij de aanwezige ondernemers heel wat geld uit de zak te praten. Maritiem en logistiek dienstverlener KSVA opende de biedingen door een bedrag van 750 euro toe te zeggen. Al snel volgden de biedingen elkaar in rap tempo op. Loting bepaalde uiteindelijk wie van de bieders het vaatje mee mocht nemen, maar de winnaar koos ervoor om het opnieuw in te brengen in een veiling per opbod. Dat leverde nog eens 5500 euro op, maar het tafereel herhaalde zich, voor de derde keer werd een nieuwe veilingronde gestart.
Dat werd een snelle ronde volgens het zogenoemde afmijnsysteem. In deze ronde werd gestart met een bedrag van 10.000 euro, vervolgens werd telkens 500 euro gezakt, tot uiteindelijk Brigitte Paulissen van het businessplatform Beter Business van zich liet horen en het vaatje haring kocht voor 4500 euro. Ze houdt zich vanuit het platform bezig met het beter maken van bedrijven en zag daarin een mooie parallel met het goede doel achter deze actie, dat gericht is op het beter maken van mensen. ,,Samenwerken, een voorsprong creëren door nieuwe paden in te slaan en niet bang zijn voor de toekomst’’, zijn volgens haar de sleutel voor succesvol ondernemerschap. Voor het vaatje haring had ze een mooie bestemming, dat gaat naar het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis in Amsterdam. Mark van ’t Schip, de echtgenoot van Carola, zegde toe dat zijn vrouw, als het even lukt, persoonlijk mee zal gaan om de vis te overhandigen. (Bos Media Services)
Foto:
Brigitte Paulissen (links) won uiteindelijk de veiling en daarmee ook het vaatje haring